Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32132 frågor besvarade.
Hur ska kurser som är utökade kategoriseras?
1 Svar
Programsturkturen kan man se längst ner på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_FT.pdf
Om elever läser MER ÄN 2500 poäng, måste minst en kurs vara "utökad" och bör markeras som just "utökad" i Examensbeviset.
Om elever läser 2500 poäng då är Engelska som en programfördjupande kurs och Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3 - kurser inom Individ.val.
Det är enbart kurser som ÖVERSTIGER 2500 poäng som är utökade.
Eftersom Individ.val är begränsat till 200 poäng och Svenska 2 och 3 inte får läsas som Programfördjupande på FT, måste man - i fall man vill hålla sig inom 2500 poäng, lägga just sv 2 och 3 som Individ.val och Eng. 6 som får läsas som Programfördjupande - blir då en av programfördjupande kurser.
Är det något som är oklart efter min förklaring i detta svar nu, var god återkom.
Bästa hälsningar
Milla
Studie- och yrkesvägledare
Om eleven läser inriktning som är på 400 p., då är det exakt 800 poäng programfördjupningar.
Gymnasieexamen innehåller, normalt sett, 2500 poäng, som bör vara fördelade så som Programstrukturen anvisar.
Som programfördjupande får endast läsas kurser från listan som FÅR LÄSAS som Programfördjupande på just det aktuella programmet.
Enligt reglerna är det också så att INNAN EN KURS PÅBÖRJAS - bör den skrivas i elevens Studieplan som "proramfördjupande", som kurs inom Individuellt val eller som en "utökad kurs", dvs det bör vara klart redan innan varje kurs påbörjas, vad det är för kurs. Så svarar i alla fall Skolverket om man frågar dem.
Kurser som överstiger 2500p. bör vara markerade som Utökade i Examensbeviset. Utökade kurser räknas inte in i jämförelsetal, med undantag i 2 fall:
1. om en kurs krävs för behörighet till en viss högskoleutbildning
2. om en kurs ger Meritpoäng.
Det är, alltså, fördelaktigt för eleven att ha Examensbevis där kurser som är markerade som "utökade" har lägre betyg. Men mattekurser redan från Matte 2 kan ge meritpoäng och då räknas de ändå in i Jämförelsetal, t.ex.
Sedan är det inte alltid möjligt att disponera så fritt då en strikt begränsning finns på Vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på varje program.
Poängantal får inte överskridas, men det kan uppstå vissa svårlösta situationer.... Om inriktning på FT är på 500 poäng, bör Programfördjupning vara exakt 700 p. Men - i fall eleven läser fyra stycken 200 poängskurser, blir det 800 poäng. Hur man gör i detta fallet vet jag inte riktigt...
Det är en fråga till Skolverket i så fall.
Om det går att strikt följa programstrukturen, är det bäst. Då blir det inga problem.
Har jag lyckats förklara på ett begripligt sätt? :)
Bästa hälsningar!
Milla
Frågor och svar taggade med 'gymnasieskolans uppgift' (2 st.)
-
Har man rätt till att få kompletterande uppgifter?
Jag går första året på gymnasiet och jag har nästan A i ett visst ämne. Det är bara några få kunskapskrav som är på E nivå. Jag skulle vilja göra någon sorts extrauppgift för att komplettera detta. Har läraren skyldighet att erbjuda detta ifall man frågar?
Jag tror inte läraren har en sådan skyldighet men Syv har inget med betygsättning att göra. Ring i stället till Skolverket-08-52733200. -
Individuell studieplan?
Hej! Jag vill gärna få så höga betyg som möjligt i gymnasiet (Helst A i allt), och går i 1an nu. Så nu har jag 3 frågor: 1. Kan jag exkludera muntliga presentationer för hela klassen, för att jag verkligen inte klarar av det alls, typ att...
Hej Sara, svar jag måste ge är Tyvärr Nej på samtliga punkter i din fråga. Gymnasieskolans uppgift inkluderar inte att se till att eleven får de högsta betygen; utan eleven får de... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga