K
    Hej!

    Vad händer om man får F i till exempel Engelska 5 vad ska man göra för att uppnå ett godkänd betyg?

    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej K,

    utan godkänt betyg i Engelska 5 kan man inte få ut sitt Examensbevis.
    Vad man ska göra för att uppnå ett godkänt betyg, beror på Varför man fick F i eng.5. Om du gör ditt absolut bästa men ändå inte kan uppnå godkänt betyg, kan det t.ex bero på dyslexi /svårighet att hantera bokstäver, läsa; förstå skriflig text mm./ - kanske behöver du i så fall hjälp av en specialläare.

    Får man F betyg i en kurs på gymnasiet, har man rätt att göra Prövning i den kursen; men det är inte möjligt att få godkänt betyg på prövningen, om man saknar kunskaper i kurser som kan ge ett godkänt betyg.
    Mitt råd är att prata med lärare i engelska och be om råd.
    I värsta fall får man gå ut med Studiebevis, inte med Examensbevis. Kanske kan man komplettera senare på komvux och få ut sitt examensbevis från komvux.

    Det kan också gå att få jobb utan examensbevis från gymnasiet. Det är inte omöjligt.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    L.

    Liselotte