Leia
    Hejhej!
    Jag skulle jättegärna vilja gå på en skola som ligger längre bort.
    Den har den rätta utbildningen som jag vill gå men vilka egenskaper behöver man ha om man ska gå dans/teater. Liksom behöver jag ha gått i det sen jag var barnsben och vara på elitnivå eller kan jag gå den även om jag inte ligger på elitnivå?

    Vill gärna gå den utbildningen men är det olika egenskaper man måste ha för vardera skola?

    Vad ska man säga till sina föräldrar och hur kollar man om det finns elevboende/ eller någonting annat man skulle kunna stanna på för just den skolan?

    Sen undrar jag även hur de väljer vilka som kommer in på just den skolan och ska ens föräldrar skriva på ansökan?

    (VRG, IEGS, ge mig gärna andra tips på estetiska skolor.)
    • Mikael : Vi har nu fått svar från IEGS om att de inte har Internat och inte har möjlighet att hjälpa till med boende i Stockholm. tyvärr! och det är allmänt mycket svårt att få boende i Stockholm. Vi hör av oss om vi får ngt. positivt svar från någon annan skola! Hälsningar! SYV på Fråga SYV
    • Julia : I anslutning till Nordiska Musikgymnasiet, en friskola i Stockholm, finns ett elevboende men skolan hjälper även till med att förmedla andra boendealternativ för den som så önskar.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Leia!
    Det skulle underlätta om du kunde skriva skolornas namn eller skicka länkar till hemsidorna. Svårt med förkortningar ibland!
    Det underlättar om man har sedan barnsben sysslat med dans och teater men du kan bli utvald genom uppvisning ändå.
    Föräldrarna måste godkänna ditt val av utbildning pga du är minderårig.
    Kolla om det finns elevboende kanan på skolans hemsida eller genom att ringa till skola eller skicka mail.
    Jag återkommer med mer info senare.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen!
    Du är intresserad av dans- eller teater inriktningen på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-jarlaplan
    och på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-iegs som erbjuder inriktning Teater på Estetiska programmet.
    Båda är friskolor vilket innebär att de har Riksintag och du blir förstahandssökande även om du bor i en kommun långt därifrån. Du konkurrerar, alltså på samma villkor (med summan av dina grundskolebetyg och resultatet av auditions eller uppvisningar).

    Vi har skickat epost till båda skolorna med frågan om de har internat eller elevboende eller om de kan hjälpa till att skaffa bostad nära skolan. Vi återkommer när vi får svar från skolorna.

    Förslag på flera skolor för dig att titta på:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/apelrydskolan - den skolan erbjuder Estetiska programmet (teater/musikal) och har Internat

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/folkuniversitetets-gymnasium-i-trollhattan - den här skolan erbjuder profil "film- och skådespelare" på Estetiska programmet

    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/folkuniversitetets-gymnasium-i-karlstad erbjuder inriktning "dans"

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    • : vrg = viktor rydbergs gymnasium , IEGS = internationella engelska gymnasiet Stockholm
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu, kommer inom kort.
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Leia!
    De internat eller elevboende som vi känner till /på gymnasieskolorna/ har vi sammanställt på sidan http://www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor och vi fyller på med mer information /fler skolor/ så fort vi hittar en. Info på länken ovan inte är konstant, utan vi uppdaterar.

    MVH
    Julia SYV