Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linda!
    Jag gissar på att du står inför valet mellan olika Ekonomiprogram på Högskolenivå, stämmer det?
    I så fall kanske du bör tänka på bostadssituationen och välja i första hand söka till det lärosäte till vilket man kan pendla utan att behöva flytta, eller i den staden där du vet att du kan få bostad.
    Även om utbildningen är på distans, så är det så att man oftast ändå behöver eller vill komma till sitt lärosäte och det kan bli ett stort problem (omständigt och dyrt) om man bor långt från skolan.
    Vi känner tyvärr många fall där studerande hoppar av utbildningar pga de ej kan lösa bostadssituationen. Det är troligtvis inte ett sådant svar som du önskade få eller förväntade dig, men det tycker jag är viktigt att påminna om ...

    Som direkt svar på din fråga: hur jämför man programmen? Se vilka kurser som ingår och även om det ingår "en fri termin" (då man kan läsa valfria kurser under en termin) eller om det erbjuds möjlighet till utbytesstudier utomlands. Prata med studievägledare på alla de utbildningar som intresserar dig; försök boka "student för en dag" (prova på en dag på den utbildningen) och ta kontakt med studerande-ambassadörer eller "vanliga studerande" på de utbildningar som du jämför - hör vad de har att säga om sin utbildning.
    Om "studentlivet" är viktigt för dig (samhörighet och fester på "nationerna") - titta även på den aspekten; det är inte ngn obligatorisk del i undervisningen, men för många studerande är det ganska viktigt, men inte för alla.
    Och tänkt också på att utbildningen blir till mångt och mycket "vad du gör den till". Du kan alltid fördjupa dig i de kunskapsområden som intresserar dig, även om de inte ingår i kurserna. Genom extrajobb och extrastudier (självstudier eller formella studier utanför programmet) kan du också utforma din unika "profil" som sedan ska synas i CV, när du söker jobb. Många ggr är det det där "lilla extra" (ngt språk, förutom svenska och engelska, eller det faktum att man har körkort, även om tjänsten inte direkt kräver det) som kan bli avgörande i fall man får jobbet eller inte.
    På högskolenivå får man vara beredd att "undervisa sig själv"; lärarna ger endast "inriktning" och kontrollerar sedan att man kan grunderna bra, men väldigt mycket kan man och även måste lära sig själv och vad du vill och kan lära dig, beror på Dig, dina intressen och ambitioner.
    Om flera ekonomiprogram ser ut att vara mycket lika varandra, då är de förmodligen det - precis som du tycker "samma utbildning" - då spelar det i så fall ingen roll vilken av dem du söker till i första hand.

    Liselotte