Moa

    Hej! Jag började plugga till sjuksköterska men insåg efter en termin att det inte var min grej. Jag är mer inne på socionom eller typ folkhälsovetare m.m. Liknande dessa utbildningar funkar också. Nu måste jag läsa på distans då jag fått familj och kan inte flytta. Jag vill också gärna kunna jobba. Då undrar jag vilka utbildningar det finns som jag kanske missat? Och om jag istället ska bygga min egen examen? Har ni några tips?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!
    utbildningsutbud förändras. Vilka högskoleutbildningar som blir sökbara till vårterminen 2022 kan man i sin helhet se när anmälan öppnar, den 15 september 2021.

    Att läsa ett program vs bygga egen examen?
    Kommer man in på ett program har man platsgaranti på kurser som ingår.
    Bygger man egen examen så ska man veta vilka kurser man behöver läsa + sedan också söka varje kurs separat och varje gång riskera att inte komma in. På så sätt är det ganska omständigt och osäkert.

    Inom vissa yrken kan man inte bygga egen examen, t.ex kan man inte bli Socionom på annat sätt än genom studier på socionomprogrammet.
    Du får gärna kika på yrken:
    Friskvårdskonsulent

    Demograf

    Folkhälsosamordnare

    Hälsoinformatör

    Hälsopedagog

    Hälsorådgivare

    Samhällsvetare

    Samhällsvägledare

    och
    Folkhälsoplanerare

    Distans?
    Det finns distans med obligatoriska träffar som kan ligga ganska tät intill (t.ex kanske man måste vara på skolan en hel dag varje vecka). Så man får se upp för "distans". Distans utan träffar finns men inom den formen är det ganska begränsat vilka utbildningar som erbjuds.
    Socionomprogrammet på distans ges från Högskolan i Gävle och från Umeå universitet. Så vitt jag förstår så ingår det obligatoriska träffar i båda utbildningarna, alltså både i Gävle och i Umeå. Men kontakta gärna utbildningsansvariga för att få svar på hur ofta man måste vara på skolan och vad händer om man missar obligatoriska träffar.

    Du får också gärna kika på utbildningar inom andra former än högskola-universitet, t.ex finns många utbildningar inom område Hälsa- och socialt arbete inom yrkeshögskola, se några exempel, nedan:
    halsohogskolan-i-jonkoping/fotortist
    nackademin/valfardstekniksamordnare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    utbildning/campus-nykoping/stodpedagog-funktion
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog

    Yrkeshögskoleutbildningar är ofta kortare än högskoleutbildningar, t.ex är utbildningen till fotortist på Hälsohogskolan i Jönköping på 2 år (jämför: till sjuksköterska läser man i 3 år och till socionom i 3,5 år).
    Kan man inte flytta så kanske man kan veckopendla (eller så kanske man kan flytta tillfälligt). Vill man endast läsa på distans utan träffar blir utbud av utbildningar, tyvärr, ganska begränsat. Jag tror t.ex inte man kan ta ut kandidatexamen helt på distans utan att vara på sin skola någonting alls (t.ex ges ofta kandidatkurser endast på skolan, på plats, ej på distans).

    Kombinera familj, jobb och studier?
    Att kombinera ta hand om sin familj, jobba och samtidigt studera kan bli krävande. Rekommenderad kombination "jobb+studier" bör helst inte överstiga 150% av "heltid" (alltså om man läser på heltid, även på distans, så bör man helst inte jobba med än max 50% eller om man jobbar på heltid bör man i så fall läsa på max 50%=halvtidsstudier) -- detta för att inte riskera överanstränga sig och få bestående hälsoproblem.