Natalia

    Jag vill väldigt gärna veta hur mina betyg och meritpoäng ska se ut när jag går ut nian, just nu går jag i andra terminen i 8:an. Men jag skulle vilja börja förbereda mig redan nu och skulle väldig gärna vilja veta hur det måste se ut för just den skolan NOBELGYMNASIET Hantverksprogrammet Frisör. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Natalia,
    antagningsgränserna åker upp och ner. De ändras på grund av olika omständigheter: hur många platser som erbjuds på utbildningen (vilket kan ändras från ett år till nästa) och på hur populär utbildningen är och blir; alltså kan man inte på förhand veta hur höga betyg som kommer ge plats på en viss gymnasieutbildning i framtiden. Man kan givetvis titta på de tidigare resultaten som kan ge "viss fingervisning" (men i framtiden kan det bli rätt så annorlunda). Även utbildningsutbud förändras - vilka utbildningar som kommer erbjudas på gymnasieskolorna kan ändras t o m sent på våren samma år som utbildningar ska börja, på hösten. Gymnasieskolorna kan "ställa in" utbildningar sent på våren, t.ex pga lärare saknas som kan undervisa i de ämnen som är obligatoriska (och i så fall kan inte utbildningen starta).
    Med det sagt, så är det inte förbjudet att titta på de tidigare antagningsgränser, om man så önskar.

    Info på skolverket.se/gymnasieskola? visar att HV-programmet Nobelgymnasiet tog senast emot minst en elev (hen som kom in sist) med 190 betygspoäng. Minimikraven för att komma in på ett yrkesprogram är godkända betyg i 8 grundskoleämnen (och då har man 80 betygspoäng). För att ha 190 betygspoäng behöver man ha godkända betyg (E) i 13 ämnen från grundskolan + A-betygen i 3 ämnen.
    Mitt råd är att du
    - gör ditt bästa i alla ämnen och försöker få så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt!
    - sök till fler utbildningar på gymnasiet för att i fall man söker till en utbildning och kommer inte in, så har man i så fall ingen gymnasieplats.

    • : okej, tack så mycket för hjälpen :)
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!