Elin
    Jag är utbildad barnskötare som jobbar 100% på en förskola i Stockholm. Då jag inte tycker det är världens roligaste jobb och kanske anser att jag får för lite betalt så vill jag gärna göra något annat.. Jag är konstnärlig och gillar skönhet, så jag har varit inne på att utbilda mig till Make up artist/hårstylist eller hudterapeut. Även florist har varit ett alternativ och då jag gillar djur väldigt mycket hade det självklart varit väldigt kul att kunna jobba med dem! Jag har ingen aning om vad jag ska bli, vart jag skall vända mig eller hur arbetsmarknaden ser ut på just de här olika yrkena...
    Jag hoppas Ni kan hjälpa mig lite. /Elin

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du ändå har jobb och kan få lite lön medan du funderar vidare på vad du vill i livet! Är det högre lön du är ute efter så kan det dock bli svårt inom de områden du nämner är ganska tuffa branscher som inte genererar så mycket jobb. Man får ofta slå sig fram som frilans eller i olika tillfälliga anställningar.

    Gillar du djur så pass mycket att du vill satsa ordentligt så är det veterinär eller djursjukskötare som kan generera mer lön. Dessa utbildningar och flera till inom djurområdet hittar du här http://www.slu.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/

    Hudterapeut kan med rätt utbildning ha en bättre chans till jobb - läs mer om den utbildningen här http://www.landskrona.se/Barn-utbildning/Vuxenutbildning/Yrkeshoegskola/Hudterapeut.aspx

    Om du vill så bör du kunna boka tid hos en Syv på ditt lokala Komvux - du kanske behöver komplettera lite kurser och då kan det vara bra att börja samtala för att bena i vad som finns och om du i sådana fall skulle behöva komplettera.

    Lycka till! /Lena, Syv