Lina

    Hej! Jag tänkte söka ett natur basår på högskolenivå till höst men är inte bra på matte men har lyckats klara mig nätt och jämt med E i matte 1, 2 och 3. På naturbasår på högskola sätts betyg endast G eller U och jag undrar vad det då menas, är G lägsta minimum som att klara betygskraven för E i matten fast för alla? Eller blir det svårare att klara matte 4 då det kanske inte ges lika många chanser som på gymnasie? För mig på min skola behöver man 2/3 delar av poängen för att bli godkänd, man blir antigen godkänd genom att klarat alla proven eller endast klarar NP i matte. Sedan ett omprov och prov med endast E frågor finns om man inte klarat någon av proven. Finns det "E-frågor" på högskolenivå också? Och tentar man av delområden efter delområden och sedan ett kursprov i slutet? Eller endast en tenta på allt i kursen?

    • Lina : Hej! En till fråga som inte rör om ämnet, men när man fått sitt hp resultat, måste man då lägga in det själv samma med betyg eller läggs det till automatiskt med de programmen jag sökt till höst med?
    • Milla : Resultatet från högskoleprovet ska komma in automatiskt och synas på din inloggning ("mina sidor" på Antagning.se) men du kan också ringa och fråga antagning.se - tel.nr 0771-550720.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kan tyvärr inte svara på de frågorna du ställer för att jag jobbar inte som högskolelärare i matematik. Som allmän studievägledare kan jag säga att i fall man med viss svårighet klarade godkänt nivå (E) i matematik 1, 2 och 3, så skulle jag inte i första hand rekommendera naturvetenskapligt basår eller naturvetenskapliga studier på högre nivå, över huvudet taget. Detta för att även fysik baserar sig i mångt och mycket på goda kunskaper i matematik. Jag vet inte om du läst fysik på gymnasiet (själv har jag inte gjort det) men kursen fysik 2 är ganska svår (enligt många) och det är många som påbörjar den kursen som hoppar av eller får icke-godkänt betyg. Även kemi och biologi baserar sig (i alla fall i vissa avseenden, på matematiken).
    Du kan se innehåll i kursen matematik 4 på matteboken.se/lektioner/matte4
    Ang.hur betygen sätts på högskolenivå, så kan det vara olika på olika lärosäten. Bäst svar får du från den läraren som ska bli just din lärare när du läser kursen, men även annan personal (t.ex utbildningsadministratör och studievägledare samt programrektor) på institutionen där utbildningen ges kan kanske svara på (i alla fall en del av) dina frågor. Kontakta dem och jag hoppas du får svar på dina frågor. Du får gärna återkomma och berätta vilka svar du fick.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lina : Hej! Det är tänk att söka till tandläkarprogrammet med behörighet från naturbasåret. Räknas tandläkarprogrammet som "naturvetenskapliga studier"?
    • Milla : I något sammanhang kan det göra det men i första hand är det studier inom Medicin.