Olivia

    Hej! Jag är en elev som tagit studenten och som nu går några månader intensivkurs franska i Frankrike som är organiserat av Education First. Jag skulle gärna vilja studera vidare på högskola/ universitet till våren för att lära mig språket helt. Min fråga är: Vad ska jag söka för kurs så att det blir på rätt nivå? När jag kommer tillbaka från Frankrike beräknar jag vara kring B.2.3 vilket jag skulle tro klassa som medel. Vad ska jag då söka för kurs för i universitetet som motsvarar denna nivån? Och vad är det för eventuella förberedelser jag behöver göra? Lite info som kan vara bra att veta: Önskad studieort är Malmö men jag kan även tänka mig att plugga på distans från andra orter! Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia,

    alla de olika sökbara utbildningar på högskolenivå i Sverige i franska finner du på antagning.se/franska och om du sedan innan ej läst franska på högskola/universitet, så är det mycket möjligt att du bör söka till Franska I eller Franska A. På högskolenivå läser man inte endast prata och skriva utan även språkteori, språkhistoria och att översätta mellan franska och svenska... alltså det är bredare än endast kunna tala och skriva på just franska.
    Du får jättegärna kontakta studievägledare på språkinstitutionerna på de svenska lärosätena: högskolorna-universiteten, för att de är experter på just det område.
    Du kan annars söka i första hand FORTSÄTTNINGSKURS i franska på Lunds universitet; och i andra hand Franska Grundkurs; och i tredje hand - Nybörjarkurs (detta om dina studier i franska utomlands ej blir "godkända" och du bedöms i så fall behöva börja från början).

    Distansstudier finns Med eller Utan obligatoriska träffar.
    Distansstudier i franska på högskolenivå med start våren 2020 - utan träffar är inte många:
    - frågor om studier på Linköpings universitet kan du ställa till universitetsadjunkt [email protected]

    - på Göteborgs Universitet finns en distanskurs utan träffar: se info på utbildning.gu.se/kurser/franska
    - Nybörjarkurs i franska utan träffar med start våren 2020 finns på Umeå Universitet, men det tror jag är för låg nivå för dig.

    De svenska lärosätenas gemensam hemsida heter www.studera.nu där finns möjlighet att lägga olika "filter" och sortera ut olika utbildningar fram, t.ex begränsa på "distans utan obligatoriska träffar" och på "termin", när utbildning startar och om tidigare högskolestudier krävs eller ej. Se gärna en lista på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=franska där jag sorterade ut för dig kurser i franska med start våren 2020 på distans med och utan träffar, blandat... tänk på att 7,5 hp kurser är ganska "små". Heltidsstudier på högskolenivå under en termin motsvarar 30 hp. För att läsa på heltid under en termin behöver man läsa fyra stycken 7,5 hp-kurser samtidigt.

    Ansökan om högskolestudier i Sverige gör du på www.antagning.se - och det finns möjlighet att ringa till Antagning.se tel.nr 0771-550720 tel.tid kl.9-16 på vardagar.

    Du kan även kontakta Studievägledare vid tolk-och översättarinstitutet i Sthlm.Och speciellt om du har tänkt att använda dina studier i franska för att kunna i framtiden bli tolk eller översättare.