Daniel SYV

    Hej Justin!
    Utbildning till Sjöintendent finns som ett årig riksrekryterande gymnasial utbildning (under årskurs 3 på gymnasiet) på Rönnowska skolan i Helsingborg>>; den utbildningen kan sökas av elever från hela Sverige till åk3 på gymnasiet, dvs man läser två år inom Restaurang- och livsmedelsprogrammet på en gymnasieskola på sin bostadsort och kan sedan söka läsa sista året på Rönnowska i Helsingborg (utbildning heter Sjöintendentur/sjökock).

    Utbildning på arbetsplatsen
    Som regel söker man anställning inom sjöintendentur på de "befintliga meriter", dvs det man redan har "i bagaget" + man behöver skaffa sig Läkarintyg för "sjöfolk". För vidareutbildningar står det, som regel, rederiet för.

    Intyg som krävs för att arbeta för färjorna
    I Sverige behöver man för att arbeta på färjorna inom intendenturen, följande intyg:
    Läkarintyg för sjöfolk, Certifikat i grundläggande säkerhet, Certifikat i sjöfartsskydd.
    Det som personen i regel själv behöver skaffa sig är Läkarintyget, de andra intygen får man efter de utbildningar som rederiet står för. Liknande regler och villkor gäller i andra Nordiska länder, ex. i Norge och Finland.

    Länktips
    www.gymnasieguiden.se/reportage - Branschskolor från 2018
    https://ronnowskaskolan.helsingborg.se/program/restaurang-livsmedel/sjointendentur - för mer information kontakta studie- och yrkesvägledare Johanna Göthe telnr 042 -10 71 57
    www.transportstyrelsen.se - info om Läkarintyg för Sjöfolk.

    Ännu ett alternativ är att utbilda sig till "militär-kock"; för att jobba inom Försvarsmakten. För info om det alternativet kontakta försvarsmaktens rekryteringslinje.
    Länktips: https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kontakta-oss.