Hanna
    Hej!
    Jag går just nu sista året bild och form på gymnasiet och vill läsa ett naturvetenskapligt basår efteråt men förstår inte riktigt hur jag söker dit. Jag har kollat mest på basåret de har på Åsö vuxengymnasium och undrar hur jag söker dit. Vad jag har förstått så är det i ens hemkommun man söker och även de som bestämmer om man får plats. Därför undrar jag också om det är svårt att få en plats på ett basår eller om de flesta som söker får det.

    Tack på förhand!!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,
    komvux i varje kommun för en viss "budget" för varje år och köper/ordnar studieplatserna, så länge pengarna räcker, men det är inte först till kvarn, utan de som har kort tidigare utbildningsbakgrund får möjlighet att läsa - först; och sedan - om pengarna är kvar efter det, kan även andra få läsa.
    Viktigt är det att söka inom Ansökningsperiod (som kan vara olika i olika kommuner - så se info på din kommuns hemsida om ansökningsperioder).
    Hur mycket pengar din komvux får eller vilka som söker (hur långt utbildningsbakgrund de personerna har) kan du inte påverka.

    Det du kan göra är att söka till många olika alternativ:
    - komvux i din folkbokföringskommun;
    - folkhögskolorna
    och
    - basår på högskolenivå (högskolor och universitet).

    Skulle du få plats på fler än ett ställe, kan du välja sen.

    Hälsningar
    D: