Vanessa

    Hej! Drömmer om att bli psykolog men kommer inte in på mina poäng. Kan man söka på poäng från folkhögskola? Hur funkar det? Kan det vara poäng i vad som helst där? Hur många poäng behöver man? Kan man söka på högskolepoäng? Nästa fråga, finns det någon möjlighet att plugga psykologprogrammet på distans? Iaf delar av det? Har slut på csn och skulle behöva jobba också?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa!
    Enligt de uppgifter vi på FråGA SYV har så ges tyvärr inte psykologprogrammet, i Sverige, i annan form än bunden, alltså "på plats". Du kan titta på utbildningarna på de olika svenska lärosätena på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=psykologprogrammet

    Om du har tagit all din studiemedel och ej kan försörja dig i 5 år utan studiemedel, så ser jag tyvärr ingen möjlighet att kunna ta ut psykologexamen (detta för att man ej kan ta ut den genom fristående kurser). Om du är intresserad av psykologi, kan du söka fristående kurser i psykologi som kan kanske ges på distans. Utbud för ansökan till vårterminen 2021 kommer fastställas till 15 sept 2021.

    ang. folkhögskolestudier som möjlighet att komma in på en högskoleutbildning
    Om man har omdöme om grundläggande behörighet från folkhögskola, vilket tar minst 1 läsår att få, prövas man i BF-urvalet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Att man får högsta omdöme garanterar dock tyvärr inte plats på någon högskoleutbildning.

    ang.tidigare högskolestudier för förtur till en annan högskoleutbildning på grundnivå
    Som regel finns ej sådan möjlighet. Dock kan det ibland finnas möjlighet att komma in i "senare del av programmet" och om man har godkända betyg i alla de kurser som ges under tidigare del av samma program kan man konkurrera om plats i senare del av programmet. Det finns ej någon garanti att antagning till senare del av programmet kommer att ske; det beror på om ngn hoppar av programmet och plats befrias. På de populära utbildningar uppstår i så fall hård konkurrens om platserna till senare del av programmet (bl.a finns ofta studerande som läser samma program på andra orter och vill byta ort).