Oliver

    Hej, Jag har nyss gjort klart mitt första år på IB linjen på Borgarskolan, men jag undrar hur mina Pre-Ib betyg kommer att spela roll när jag gör min ansökning på ett Svensk Universitet. Om jag inte har valt kemi till mitt andra år på IB-linjen, kommer det kemi betyget som jag fick i Pre-IB vara mitt slutbetyg i det ämnet? Hur funkar detta egentligen med mina meritpoäng. När man tar IB så har man bara 6 ämnen som man får välja skälv, och maxpoängen till alla ämnen är alltså 45. Det finns också betyg översättningar från IB betyg till Svenska meritpoäng. Till exempel, 39 IB poäng är lika med 19,83 meritpoäng, osv. Men med denna översättningen så räknas ju bara dom 6 ämnen som man har valt till andra året av IB. Så spelar betygen i dom ämnen som man inte valt någon roll alls?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver!
    om du med IB-examen vill söka till svenska högskole- / universitetsutbildningar, så kika gärna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen

    Betygen från Pre-IB året ingår (så vitt jag vet) inte i IB-examen, däremot bidrar alla kurser/ämnen du läser under de två "riktiga" IB-åren till hur många "poäng" som ditt Diploma/examen från IB-programmet kommer att ge. Examinationerna ("exams") i slutet av år 2 på IB-programmet är de viktigaste "punkterna" i hela IB-utbildningen då de utgör majoritet av de "poängen" som du kan få, på så sätt blir just Kunskaperna jätteviktiga - för att det är de du ska uppvisa i slutet av år 2 på IB-programmet.

    Utbildning på olika IB-skolor i Sverige kan variera (något) och vilka val du kan göra på just din gymnasieskola, vet inte jag - det får du bäst svar på hos SYV och/eller IB-koordinator som jobbar på just din skola.