tilda
    Hej!

    Ska studera till socialpedagog i höst och har på senaste blivit intresserad av att försöka jobba med sexualkunskap på tex skolor eller inom Umo. Då undrar jag hur jag ska till väga eller vad/om jag behöver vidare studera för kurser etc för att uppnå detta, eller om jag ska söka annan utbildning. Tycker många skolors sexualkunskap brister och att det är ett ofantligt viktigt ämne så hade varit väldigt roligt att få jobba med det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda, du skriver i din fråga om att du ska läsa till en socialpedagog; ska du läsa på en folkhögskola, på en yrkeshögskola eller på högskola/universitet?
    ****
    Finns det exempel på att folk jobbar idag exakt med det som du i framtiden vill jobba med - då tycker jag det är bra om du tar kontakt och frågar vilken utbildning de personerna har.
     Enl. vad jag vet så är situationen i dagens läge - i Sverige - följande: I grundskolan ansvarar rektorerna för att undervisningen om sex och samlevnad genomförs i olika ämnen. Då är det lärare i olika ämnen som i sin undervisning tar in den info, allt som oftast i alla fall. Kan också skolsköterska delta - kanske genomföra en del av någon lektion eller en hel lektion ... Att det skulle vara en speciell person anställ på skolan som endast undervisar på grundskolan i sex- och samlevnad - känner vi inte till. Det kan givetvis vara bra om så vore fallet, men det är en kostnadsfråga. Varifrån ska pengarna komma för att bekosta den personens lön?
    De yrken som på olika sätt kan arbeta med sex- och samlevnadsfrågorna är, enligt vad jag känner till:
    Socionomer
    Läkare
    Psykologer
    Journalister
    Lärare
    Sjuksköterskor, bl.a Skolsköterskor
    Barnmotskor
    Sexologer
    ****************
    Att skaffa sig kunskap är "en sak" och att kunna försörja sig - kan vara "en annan"
    : Det vore bra om det fanns några enkla svar om hur en Sexualupplysare ska försörja sig. Det går att skaffa sig utbildning från t.ex masterprogrammet i sexologi - se exempel på info om en sådan utbildning på edu.mah.se/sv/Program/master-i-sexologi men frågan är då - hur man ska försörja sig sen? Så vitt jag vet är konkurrensen om de anställningar (inom det område) extremt tufft - många hundra behöriga sökande på varje tjänst. det är inte alls ovanligt att gå arbetslös eller jobba med ngt helt annat efter att ha utbildad sig inom område "sexologi". Att du t.ex blir jätteduktig och vet "allt" inom det område kan hända att så blir fallet, men om Ungdomsmottagningar söker en Barnmorska då kan du inte få jobbet pga barnmorska är legitimationsyrke och kräver examen från barnmorskeprogrammet. Att en legitimerad barnmorska har även tagit examen från masterprogram i sexologi finns också exempel på - och just med en sådan utbildning alltså Sjuksköterskeprogrammet + Barnmotskeprogrammet + master i sexologi då har man en rimlig chans att få jobba med bl.a sex- och samlevnads info-frågor (kanske inte endast med dem men bl.a med dem); detta om man vill ha anställning med månadslön.
    Annars kan man försöka bli frilansande sexualupplysare: försöka få artiklar publicerade i tidningar och tidskrifter... det finns inga garantier på att få ngt publicerat; och då har man ingen inkomst, tyvärr.
    Om ngn känner till var en sexualupplysare kan få garanterad försörjning (om hen ej är i grunden läkare, psykolog, socionom, sjuksköterska eller lärare) - är vi jättetacksamma för alla tips!

    ***
    En av de realistiska alternativen där du ska kunna jobba med frågor kring sexual-undervisning på grund- och gymnasieskolorna kan vara att satsa på att bli en Skolsköterska.