Jahoma
    Hej!

    Jag undrar hur stor Blexgruppen är, har läst att Gy-11 är med i både Blex och BI men har inte riktigt förstått hur stor Blexgruppen är och hur detta kommer missgynna de som har det gamla betygsystemet. Finns det en viss procent eller hur står det till?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, för de elever som går i den nya gymnasieskolan kan det bli svårare att nå det högsta betyget (A) i en kurs, än för sökande med äldre betyg. Beslutet om en ny urvalsgrupp gör det möjligt för sökande med gymnasieexamen att antas till utbildningar där det kan komma att krävas högsta meritvärde.

    Platserna i BI och BIex fördelas i förhållande till antalet behöriga sökande i BI och BIex. Hur många platser som går till BIex beror på hur många sökande som har en gymnasieexamen helt enkelt. /Lena, Syv

    ....ok, ursäkta otydligheten - det är bara Blexarna som har gymnasieexamen, det elever som gick i det gamla systemet har slutbetyg med grundläggande behörighet - inte gymnasieexamen. Hur många som plockas ur Blexgruppen är alltså relativt och beror på hur många som söker. Svårt att säga någon procent eftersom valet inte är gjort än. /Lena, Syv
    • : 0Hej, jag förstår inte riktigt vad du menar med "beror på hur många sökande som har en gymnasieexamen". Alla från BI och BIex har ju en gymnasieexamen, därför frågar jag om procent. I själva BIgruppen förstår jag, för det funkar ju som det alltid har funkat men om vi säger att ett program tar emot 100 elever, 34% kommer in på HP och resten kommer in på både BIex och BI. Hur många kommer in på BIex då? (Nu lät det som en matteuppgift för en andraklassare men jaja:))