Nova
    Hej! Jag undra hur stor chans har jag att komma in på det gymnasiet jag vill, merit poängen låg på cirka 212 o själv har jag 232,5 förra året. Jag vill gå estet media, är det svårt att komma in i det? Jag vill gå på Munkebäckgymnasiet.
    Jag är också väldigt orolig över betygen, har en känsla av att jag kommer sänkas o vill verkligen inte det. Har nationella proven en stor del av bedömningen? Höjer lärarana en oftas i nian?
    • Peter : Hur går det? Sök många olika skolor och olika program på samma skola och på olika skolor. Om du gör ditt bästa och söker många olika utbildningar på gymnasiet - har du gjort det du kan. Vi håller tummarna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nova!
    Utifrån de siffrorna som fanns förra året har du i nuläge ganska bra marginal och goda chanser att komma in på den utbildningen som du är intresserad av.
    Mitt råd är att du söker till flera skolor. Estetiska, media hittade jag i Göteborg på sex skolor http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=41&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school
    Och du kan söka till alla dem. Du prioriterar så klart: "i första hand, i andra hand och så vidare..."
    Ang.betygsättning och nationella proven, så försöker lärare sätta rättvisa betyg utifrån en helhetsbild (sammantagen bedömning) och nationella prov är viktiga men det är bara en del i bedömningen. Andra delar är deltagande på lektionerna under hela terminen, hemläxorna och betygen i delproven under kursens gång.
    Vår erfarenhet är att lärarna försöker hitta möjlighet att sätta så rättvisa betyg som möjligt men att vid "gränsfall" bedömer hellre till elevens fördel, dvs om eleven ligger på gränsen till F, får hen E.
    Återkom längre fram och berätta hur det går med ditt gymnasieval ! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare

    Frågor och svar taggade med 'svårt?' (5 st.)

    • elev

      Optikerprogramet, svårt?

      Hej! Har funderat på att gå optikerprogrammet men är tveksam. Vad är det man egentligen pluggar? Hur svår är matten till exempel, för den är jag lite svag i (har E) i matte 1b och 2b. Kommer det vara svårt för mig tänker jag? En annan...

      Liselotte: : Hej,förskollärare kan (vid behov) behöva byta blöja. Det kan t.ex uppstå en situation att barnskötare är ej på plats, t.ex är sjuka eller på ngn fortbildning eller på ett... Läs hela svaret
    • Lovisa

      Naturvetenskapsprogrammet?

      Hej! Jag går i nian och funderar över gymnasievalet. Jag upplever att många människor beskriver NA som extremt svårt och att man måste plugga flera timmar om dagen. Jag har väldigt lätt för mig i skolan och jag har nu sedan en termin tillbaka A...

      Milla : : Hej Lovisa! Man kan välja gymnasieprogram utifrån vad man vill göra efter gymnasiet- t.ex om man vill bli läkare, veterinär eller biolog, då väljer man NA inriktning Naturvetenskap men om man... Läs hela svaret
    • Rachel

      Naturvetande revisor?

      Tjena! Jag har sedan länge inte vetat vad jag vill plugga vidare till efter gymnasiet. Och därför valde jag att gå en bred linje alltså natur (natur-natur). Har absolut ingen aning om vad jag vill bli när jag blir äldre men nyligen slog det mig. Efter flera års tänkande så vill jag bli en...

      Mikael: : Hej Rachel! För att bli auktoriserad revisor behöver man en Ekonomi kandidatexamen på 180 poäng (vilket motsvarar tre års heltidsstudier på högskole/universitet), sedan tre års kvalificerad praktik. Vidare prövar Revisors Nämnden... Läs hela svaret
    • Linn

      Hur svårt är det att komma in på arkitekthögskola?

      Jag undrar hur bra betyg man måste ha från gymnasiet om man vill komma in på arkitekthögskola sen? och är arkitektprovet svårt?

      Mikael: : Hej, det brukar krävas i princip alla À betyg från gymnasiet men du kan också konkurrera med högskoleprovet. Omöjligt att svara på om just du kommer uppfatta provet som svårt eller ej. Råder dig även titta... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga