Lovisa
    Hej!
    Det är såhär att jag har gjort alla mina tre val på samma skola utanför min hemkommun (som inte heller ingår i vårt samverkansområde). Mitt förstaval är ES Musik, mitt andraval HU och mitt tredjeval SA Beteende. Eftersom ES och SA finns i min hemkommun och samverkansområde så blir jag mottagen i andra hand på dessa två val. Betyder det att jag kommer in först när alla från kommunen jag sökt till har kommit in? Hur stor chans har jag i så fall att komma in på ES?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lovisa!

    Om du söker till en KOMMUNAL skola utanför samverkansavtal - är du andrahandssökande till alla utbildningar på den skolan (med undantag av Riksrekryterande utbildningar). Du kan se info om det på: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Om du söker till en Friskola - då är du förstahandssökande.

    Jag tycker att du absolut måste fylla på med fler alternativ i din gymnasieansökan för att inte riskera stå utan plats när skola börjar. Om vad som hände i fall man inte får någon gymnasieplats, kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet

    Ang. hur stora chanser det att komma in på en skola som andrahandssökande, är det helt omöjligt att på förhand svara på (pga det under omvalsperioden kan hända stora förändringar). Elever i den egna kommunen har företräde. Hur de kommer att ändra sina val under omvalsperioden och sedan vem som blir behörig, d v s alla de nödvändiga betyg i början av juni, är det inte känt ännu.

    Råd/rekommendation till dig: fyll på med alternativ i din gymnasieansökan. Sök många olika utbildningar. Se till att du har minst ett alternativ där du är förstahandssökande, men helst flera alternativ där du är förstahandssökande.

    Återkom om du har fler frågor.

    Önskar dig stort lycka till!

    Milla
    Studie- och yrkesvägledare