Anonym
    Hej. Är snart klar med ettan och har lite frågor.

    Jag vill plugga i England efter gymnasiet, men jag vet inte vad de tittar på när det gäller betyg. Tar de bara samman alla betyg från alla år och kollar genomsnittet?
    Eller kollar de på de individuella kurserna beroende på vad jag ska plugga? Och väger betygen från trean mer än ettan t.ex?

    Jag går på ekonomi programmet. Och fick C i juridik som slutbetyg nu i ettan. Men kommer inte plugga juridik linjen. Kommer det betyget fortfarande spela roll när jag söker till t.ex Historia eller Politik på universiteten?

    Eftersom jag kommer få AAABBCCCC i ettan, kommer de bara se det? Eller kommer de kolla på vad det är?

    Helt enkelt är min fråga. Hur mycket vikt har de olika betygen, och vad kollar de Engelska universiteten på? Är mina betyg tillräckligt för en iaf helt okej skola om jag fortsätter såhär?

    Får panik. Tack.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anonym,
    i ditt Examensbevis som du förhoppningsvis får efter 3 år i den svenska gymnasieskolan kommer Alla kurser från Alla 3 årskurser finnas med - med tillhörande betyg.
    Vad de olika utländska universiteten kollar på - kan vi inte veta ... de kan kolla på vad de vill, det kan man inte förbjuda dem att göra.
    Det som är vanligt är att en "siffra" räknas fram - betygssnittet och det är med den siffran som man konkurrerar om plats på en högre utbildning.
    Dock förekommer det olika "avvikelser" också - exempelvis kan man behöva genomgå tester och/eller intervjuder, när man söker till universitet i utlandet. På tester och intervjuer kan olika frågor förekomma, de kan bl a fråga om dina betyg... och de kan också på förhand titta på dina betyg och utforma frågorna utifrån vilka betyg du har (bland annat).
    Det går alltså inte att veta vad de ska kolla på och exakt hur stort betydelse dina betyg från ettan kommer att ha.
    Det du kan göra är att försöka skaffa dig så bra Kunskaper du kan och få så Höga betyg som är möjigt för dig och hoppas på det bästa!
    Vänliga hälsningar och lycka till!
    L.

    Liselotte