Emil
    Hej! Jag tänker mig att jag vill bli gymnasielärare inom matematik och engelska. Jag är en ''naturtalang'' i engelska och har fått A i alla kurser jag läst på gymnasiet. Jag har nästan aldrig pluggat engelska (förutom bearbetning av texter) utan klarat mig på att kolla på engelska teveserier och läsa en del engelska texter på fritiden. Har även hållit bröllopstal på engelska och pratar så gott som flytande med min brors fru som är från Moldavien och som kan mycket bra engelska. När det gäller matten har jag en viss 'talang' men har inte lika lätt för detta. Läser just nu matte 5 och har fått 3 C och 1 B i matte i de fyra kurserna jag avslutet. Nämnvärt är att säga att jag var precis på gränsen till B i två av dessa så det kunde lika gärna varit 3 B och 1 C. Pluggar en del då tempot är ganska högt, men klarar mig rätt bra utan att plugga så värst mycket. Hade jag lagt ner dubbelt så mycket tid hade mina betyg varit bättre, ingen tvekan.

    Det jag undrar är hur svår lärarutbildningen till matte- och engelsklärare är. Tänker att matten kan vara riktigt klurig på universitetsnivå. Har bra motivation och vill verkligen bli lärare så jag kommer inte försöka chilla mig igenom utbildningen, om man uttrycker det så. Klarar man sig på hyfsad förkunskap och studiemotivation för att bli ämneslärare i matte och engelska på gymnasienivå ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!

    Om du verkligen vill bli Lärare då tycker jag absolut att du bör satsa på det.

    En stor del i lärarutbildnigen är att läsa sig hur man undervisar (lär ut kunskaperna) och om man har extremt lätt för sina undervisningsämnena, kanske man inte kan bli en bra lärare, för då tycker man det är så lekande lätt och har inte förståelse för dem som har det svårt i de ämnena.

    Att man inte är för duktig i skolan är bara bra, tycker jag (och många med mig) - just för att man ska ha förståelse för de svårigheter som eleverna kan ha.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare