Hallon

    Hej ! jag ska snart ansöka till gymnasieprogram och tänker som första hand ta ib programmet i katedral men jag är inte alls bra i engelska har som betyg ett D annars är jag jätte bra på andra ämnen och klarar mig galant på andra viktiga ämnen men som sagt har svårt med engelska. Hur svårt blir det för mig att komma in på ib programmet Kommer jag att kunna komma in trots att jag har inte goda kunskaper i engelska?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    IB-programmet på gymnasiet har Engelska som undervisningsspråk. Om vi "leker med tanken" att du kommer in på IB-programmet, hur ska du klara av studierna på den utbildningen? På IB-programmet ska man ta till sig kunskap inom många olika ämnen och det i ganska snabb takt och allt är på engelska. Jag kan inte se det framför mig att du skulle trivas på den utbildningen och mot slutet av gymnasiet också uppnå kraven för diplom från IB.
    Fördelen för dig med att läsa IB blir att du borde (rimligtvis) bli mycket bättre på engelska. Nackdelar är flera: du lär dig inte lika mycket svenska på IB jämfört med studier på de nationella svenska gymnasieprogram; du riskerar att inte uppnå  behörighet till eftergymnasial utbildning; du riskerar också att överanstränga dig (om du gör ditt absolut bästa + lite till... när du försöker klara av studierna på engelska när du, som du själv skriver om, är "dålig på engelska).
    Mitt svar är att jag tror det blir svårt för dig att få plats på IB men skulle du ändå få plats på IB, så ser jag fler nackdelar än fördelar för dig att läsa på IB (i alla fall utifrån den informationen som du uppger i din fråga).
    Antagning till IB-programmet kan gå Olika till på olika gymnasieskolor: ofta görs antagningsprov/tester i engelska och matematik + ibland även intervju med den eleven som söker till IB-programmet. Men det finns också de gymnasieskolorna som antar endast på betygen från grundskolan och i så fall kan man, tyvärr, komma in även om man är "dålig på engelska".
    Du får gärna förklara varför du vill läsa på IB. Du får också gärna kika på andra gymnasieprogram: se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram De gymnasieprogrammen som mest liknar IB-programmet (förutom undervisningsspråket) är NA och SA. Du får gärna kolla på de gymnasieskolorna som erbjuder  NA och/eller SA. Några exempel finner du i snabblänkarna nedan:
    gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school
    gymnasieguiden.se/gymnasium/procivitas-privata-gymnasium

    Vilket yrke är ditt "dröm-yrke"? Du får jättegärna kika på många olika yrken. På www.framtid.se finns över 2.000 olika yrken presenterade.

    Studie- och yrkesvägledare