Maya
    Jag undrar om det är lättare att komma in på ett svenskt universitet om man läser på ett '' vanligt'' svensk program? Vissa säger att det är jätte svårt att läsa på ett svenskt universitet om man har läst ib förut.
    Och om man viljer att läsa universitet utomlands till exempel i England eller i USA får man jobba här i Sverige sedan?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maya,

    de flesta utbildningar på svenska universitet är på Svenska men det finns några som är - på engelska. Du nämner tyvärr inte några konkreta utbildningar - ex. juristprogrammet eller fastighetsmäklarutbildningen eller lärarutbildningar... och då är det omöjligt att ge ett konkret svar på dina frågor, detta för att det finns väldigt olika regler inom olika yrken.
    Vissa yrken är mycket "lands-bundna"; andra är mer eller mindre Internationella och några är mycket internationella. Kika gärna på olika yrken - på www.framtid.se finns det tusentals olika yrkesbeskrivningar.

    ****
    IB-programmet är bäst anpassad till elever som antingen måste flytta till ett annat land (ex. på grund av föräldrarnas arbete), som inte kan läsa på svenska /då de inte kan svenska/ ock/eller för de elever som vet att de kommer med stor sannolikhet att söka till universitet utomlands.

    Det finns för- och nackdelar i att läsa på ett "vanligt svenskt gymnasieprogram" och läsa IB-programmet. Det går inte att förutse alla de olika situationer som kan inträffa och förbereda sig till alla yrken och utbildningar i alla länder... Om man absolut inte vet vad man vill - i framtiden - satsa på för ett yrke eller i vilket land man vill utbilda sig och jobba sen, får man chansa och välja ngt. som man tror på just nu och göra sitt bästa: lära sig så mycket man kan och få så höga betyg man kan få och se sen... hur det blir. Dina intressen och karriärmål kan också ändras i framtiden; du kanske vill någonting om några år, som du idag inte har en aning om eller vill satsa på ett yrke som idag kanske ännu inte finns; det "uppfinns" nya yrken, ex. fanns för några år sedan varken sig Drönarpiloter >> eller Hologramutvecklare >>. :)

    Liselotte

    Att folk skriver på olika forum och i andra sammanhang påstår att det är t.ex "svårare att läsa på ett svenskt universitet efter IB-programmet", kan absolut stämma för just den personen som påsåtr det men det behöver inte stämma för dig; allt beror på dina förmågor, dina mål och dina övriga förutsättningar. Det som stämmer för en person behöver inte stämma för en annan; det som t.ex jag tycker är svårt att läsa sig, kan vara mycket lätt för dig (och tvärtom).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maya,
    om du har planer på att läsa på tandläkarprogrammet - så är det de kurser som ingår i NA, inriktning Naturvetenskap - som du behöver ha godkända betyg i; undervisning på tandläkarprogrammet i Sverige bedrivs i dagens läge endast på Svenska, ej på engelska eller andra språk; på så sätt kan det vara fördelaktigt att ha läst på svenska på gymnasiet (med tanke på Terminologi som används + med tanke på att majoritet av studenter på tandläkarprogrammen i Sverige kommer från NA, naturvetenskap och utbilnding blir mer eller mindre "anpassad" till majoriteten - så brukar det vara).

    Diplomatprogrammet är Påbyggnadsutbildning; man måste först ha läst några år på högskola/universitet, innan man kan söka till diplomatprogrammet. Se gärna avsnitt UTBILDNING på Framtid.se/yrke/diplomat >>.