Sara
    Hej! Jag är intresserad av ekonomi och kommer att söka till både yrkeshögskola och uni/högskola. Jag vill jobba med ekonomi så egentligen spelar de ingen roll om det e yrkes/uni, sålänge det är ekonomi. Såklart är uni lite bredare och man lär sig mer det teoretiska. Men Iaf till min fråga, jag vill helst ha uni egentligen för det är så värt det men är såå rädd att utbildningen kommer vara fööör svår! Är det stor skillnad mellan tentorna och pluggandet på uni/yrkes förutom att yrkes är Mkt praktiskt. Syftar på pluggandet. Är rädd att ja väljer uni och inte klarar av de. Då kommer jag få ångest öcer att jag inte valde yrkes som kanske skulle vara lättare + 1 år kortare, och ändå hamna i samma arbetsmarknad

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om universitetsstudier blir för svåra just för dig eller inte kan inte vi på FRåGA SYV uttala oss om; vi känner ju inte till ngt om din studiekapacitet.
    Prata gärna med studerandeambassadörer och med studievägledare på de institutioner där utbildningar finns som intresserar dig.
    Du skriver om att du vill jobba med "ekonomi" men det finns så många olika ekonomiyrken, från löneadministratör till chefen för ekonomiavdelningen på ett stort företag eller VD för en bankkonsern.  Kika gärna på Framtid.se/yrke/ekonomiyrken

    För att förbereda sig inför ekonomistudier, är det bra att lära sig så mycket matte man kan. Även ha läst flera kurser på gymnasial nivå inom t.ex företagsekonomi, är en fördel. Ju mer du kan inom matte och inom ekonomi/företagsekonomi/företagande inför studier på eftergymnasial nivå, desto bättre. Även att lära sig mer om studieteknik är en stor fördel. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik och prova använda tipsen om studieteniken.