Adnan
    Hej!
    Jag är en kille på 18 somrar som nyss tagit studenten. Jag har länge drömt om att bli läkare men mina betyg räcker inte till för att ta mig in i läkarutbildningen i Sverige. Medelvärdet på mina gymnasiebetyg är 17 och med mina meritpoäng landar jag på 19,5. Jag läste natur med inriktning natur och när jag letar runt lite så har jag inte hittat poängen man ungefär behöver för att ta sig in. Jag har sett inlägg där folk påstår att man kan komma in på läkarprogrammet i Danmark med ungefär 19.5 poäng och jag undrar om det är med merit eller inte , i så fall hur jag går tillväga för att söka.

    /Adnan :)
    • : Hej Adnan, Jag är i precis samma sits som dig och sökt massor online men hittar tyvärr ingenting. Hittar du svaret på din fråga tillslut, eftersom jag har också 17 i i snitt? Vart ser man vad antagningsoängen är i Danmark och räknar de med meritpoäng? Uppskattar all info! MVH Maria

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

     Adnan,

    med frågor om studier i Danmark hänvisar vi till det danska undervisningsministeriet - www.optagelse.dk Angående meritpoäng - så gäller de på de svenska högskolor/universitet, vi vet inte om de gäller utomlands.
    Fråga SYV har inga egna experter på studier utomlands, tyvärr.

    Vi kan hjälpa dig endast genom att ge dig länkar till de hemsidor som vi bedömer som pålitliga och där du själv sedan får leta efter information, exempelvis följande hemsidor:
    norden.org/fakta-om-danmark
    studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/danmark
    www.ug.dk
    http://studyindenmark.dk/

    Vi kan också ge råd att du kontaktar EURES-rådgivare, expert på Danmark (som egentligen är expert på den danska arbetsmarknaden men ofta kan även hjälpa till med att svara på frågor om utbildningssystemet i "sitt land"); E-post adress till EURES-rådgivare, expert på Danmark är [email protected]

    Hälsningar
    L.

    Liselotte