Hedvig

    Hej! Jag tog studenten i juni 2016 och gick då inriktning frisör. Sen studenten har jag extrajobbat på förskolor, hotell, frisörsalonger mm. Just nu har jag ett heltidsjobb som teknisk support under sekretess. Mitt bästa och roligaste ämne i skolan var hemkunskap. Hur kan jag utbilda mig till lärare i yrket? Jag har nyligen flyttat till Stockholm och bokfört mig i Tullinge. Var kan jag söka till skolor och behöver jag läsa upp betyg innan? Hur gör jag då isåfall? Vem ska jag kontakta för att få mer hjälp? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hedvig,

    om du på gymnasiet ej fick godkända betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6, behöver du läsa eller göra prövningar i de kurser för att få godkända betyg. Utan de betygen har du ej Grundläggande behörighet till högskola. Och lärarutbildningen ligger på högskolenivå.

    Om du är folkbokförd i Botkyrka kommun, då finns info om "din" Komvux på https://open24.ist-asp.com/botkyrka/vux/Vux/Start

    Adress: Botkyrka vuxenutbildning, Gröndalsvägen 20 Tumba. Till Kursstart 19 Mars 2018 är
    Sökperioden öppen från 18 December till 24 Januari.

    Kontaktuppgifter till Botkyrka vuxenutbildningen finns på https://open24.ist-asp.com/botkyrka/vux/Vux/Contact

    Om yrket Lärare i Hem- och konsumentkunskap var god läs på https://www.framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare

    Söker man på "Hem- och konsumentkunskap" på www.antagning.se får man fram denna sida>>. Det finns där några alternativ där "sen ansökan" är möjlig. Och i så fall kan man ev komma in redan nu, till våren och börja läsa v.3 i januari 2018.

    • : Tack så otroligt mycket! Jag har läst engelska 6 och svenska 2 och 3 och är godkänd där. Så då är det bara att söka in eller? Mvh Hedvig
    • Julia : Det finns så otroligt många olika alternativ - hur man kan bli lärare i hem- och konsumentkunskap. Det bekvämaste är att hitta ett program där det ämnet ingå, ämneslärarprogrammet. Och om Hem- och konsumentkunskap är kombinerat med ngt. annat ämne - exempelvis samhällskunskap - då behöver du godkänt betyg i samhällskunskap 2 ... det beror, alltså vilket/vilka dina ANDRA undervisningsämnena blir?
    • Julia : Kika gärna på https://utbildning.gu.se/program/program_detalj?programId=L1GFR&focusid=HEKO - till det alternativet tror jag du är behörig och det är öppet för sen anmälan. Du kan alltså söka nu, idag!!!
    • Julia : Och här https://www.hkr.se/kurs/GVH300 är en distanskurs med 8 träffar i Kristianstad; som också är sökbar.
    Läs alla kommentarer