Linda
    Hej!
    Jag går just nu andra året i barn & fritids programmet på Värnhemsskolan i Malmö.
    Värnhemsskolan gick inte att välja när jag registrerade mig här, men eftersom mitt gymnasieprogram finns på Malmö praktiska så ställde jag in det istället.
    I alla fall så vill jag bli klar med min utbildning till barnskötare men idag när jag höll på med att inreda här hemma kom jag på att det nog egentligen är det jag vill göra.
    Så min fråga är alltså hur man utbildar sig till inredare när man inte har gått det gymnasieprogrammet.
    Kan man det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linda!
    Det finns utbildningar på högskola, t.ex http://www.konstfack.se/Utbildning/Kandidatprogram/Inredningsarkitektur--Mobeldesign-180-hp/ och det är enbart Grundläggande behörighet till högskolestudier som krävs till just den utbildning.
    Men till den här http://lnu.se/utbildning/program/EGIBN#semester_20162 krävs det också godkända betyg i matematik 2 och i samhällskunskap 1b.

    Det finns också pågående yrkeshögskoleutbildning Butikskommunikatör/visual merchandiser som är också en sort inredare för butiksmiljöer men det finns för närvarande inte någon beviljad framtida start på den yh. Du kan längre fram se på www.yhguiden.se om en ny start beviljas eller om en ny yh kommer till stånd.
    Det går att hitta diverse utbildningar på privata skolor och priser och kvalité samt behörighetskraven varierar.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Om yrke Inredningsarkitekt läs på http://www.framtid.se/yrke/inredningsarkitekt
    Många inredningsarkitekter är egna företagare eller frilansande konsulter.
    • : Hej!
    • : Tack så mycket för svaret.
    • : Jag ska kolla med syv på min skola vilken samhälle jag läser just nu. Håller redan på med matte 2. :)
    • Anna : På BF läser du Samhällskunskap 1a1, 50 poäng. Det kan du se i programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_BF.pdf
    • Anna : För att komplettera upp till Samhällskunskap 1b, ska du läsa en kurs som heter Samhällskunskap 1a2, 50 poäng. Samhällskunskap 1a1 + 1a2 = Samhällskunskap 1b
    Läs alla kommentarer