Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32106 frågor besvarade.
Hur utbildar man sig till kontorschef?
1 Svar
Hej!
Högskoleutbildning med examen inom för tjänsten relevant område (det finns många olika typer av kontor) och/eller motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet - skulle ja rekommendera att skaffa sig om man på sikt vill bli kontorschef.
Det finns, annars, exempel på att man kan på sikt bli kontorschef med endast gymnasial utbildning och efterföljande lång arbetslivserfarenhet, men det är mycket vanligare att chefer har någon form av eftergymnasial utbildning (om inte från högskola/universitet då från en yrkeshögskola).
Du kan gå tillväga på olika sätt, t.ex kan du söka jobb som handläggare eller an annan typ av administratör på den typen av kontor där du senare vill bli chef; du skaffar dig arbetslivserfarenhet och kan studera vid sidan av jobbet; kanske går det att gå korta utbildningar som arbetsgivaren står för.
En annan väg är att satsa på utbildning till personalvetare - i första hand inom högskola/universitet, alltså skaffa en akademisk utbildning.
Frågor och svar taggade med 'mp' (1 st.)
-
Vad menas med "särskild behörighet" och "meritkurser"?
Hej! På min skolhemsida står det om att man behöver detta för att kunna söka till juristexamen: Kurser för särskild behörighet: – Historia 1b eller 1a1 + 1a2 – Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 Meritkurser Moderna språk 3 – 0,5 mp Moderna språk 4 – 1,0 mp Engelska 7 – 1,0...
Hej Dany! En bra förklaring om vad Meritpoängen är för något finns på GymnasieGuiden, tryck här >> Du blir behörig även utan Meritpoäng, men... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga