Anton
    Två frågor om att söka om till åk1. Om jag redan går på ett gymnasium (åk 1) och vill söka om till ny skola och nytt program, kan jag då söka om till åk 1 på mina grundskolebetyg? Isåfall, värderas jag på samma sätt som de andra niorna som söker in, eller hamnar jag i något slags bottenskrap på listan (eftersom jag redan går på ett gymnasium).

    En fråga till. Om jag nu går igenom antagningsprocessen och kommer in på en ny linje och skola, hur gör man för att avbryta sina studier på den nuvarande? Sker det automatiskt (ska inte avbryta studierna på nuvarande skolan förrän skolåret är slut dock, efter våren. Måste ju se till att jag hamnar någonstans först.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Om du söker till en ny utbildning (det kan vara på samma skola eller på en annan skola) - då konkurrerar du på SAMMA villkor som de eleverna som idag går i åk9. Det är bara en SIFFRA - dina betygspoäng som är uträknade på dina "gamla" grundskolebetyg - som du konkurrerar med om en plats i åk1.
    Antagningskansliet "går på" den "siffran" och om "siffran" räcker - blir du ANTAGEN.

    När du vet att du är Antagen på en ny utbildning, kan du (eller rättare sagt dina vårdnadshavare) meddela att du slutar på "den här skolan" för att du ska börja på en annan skola.

    Svårt att veta till 100% om din nuvarande rektor får besked om att du kom in på en ny utbildning - för att det är olika i olika län som har olika antagningssystem. Säkrast är det om du själv (eller dina vårdnadshavare, för du är ännu inte myndig och kan inte själv "skriva av" dig från en utbildning) meddelar rektor på den utbildningen där du vill sluta - om att du slutar. Skolorna har oftast en speciell "avskrivningsblankett" som dina vårdnadshavare får fylla i och skriva under och lämna till Rektor på den skolan, där du slutar.

    Man kan säkert få svar från Antagningskansliet om din "gamla" skola får besked om att du kom in på en ny utbildning - då kontaktar du "rätt" antagningskansli, som du tillhör. Gå in på http://antagningskanslier.se och sortera på län/kommun - så hittar du kontaktuppgifter till just ditt antagningskansli.

    Har du fler frågor - var god hör av dig igen!
    Lycka till med allt!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare