Erica
    Jag gick samhälle på gymnasiet 1996-1999 och har ingen aning om vilka kurser jag läste i matte och vet inte heller var jag har slutbetyg. Hur får jag tag på den infon?
    • Anna : Se på http://anslutnaskolor.uhr.se/ om din "gamla" gymnasieskola var sedan 1999 ansluten till BEtygsDAtabasen. om så är fallet - finns dina betyg i BEDA, betygsdatabasen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,
    försök vända dig till den gymnasieskola som du läste på... om skolan är kvar, är det mycket möjligt att dina betyg finns på skolan och du kan få en kopior på dina betyg. Om skolan inte är kvar - borde utbildningsförvaltningen i kommunen kunna svara på frågan var betygen finns - om de är lämnade till Regionarkivet eller om de finns någonannanstans.

    Betyg och faktiska /aktuella/ kunskaper
    Det är inte alltid samma sak - att ha fått vissa betyg (som i ditt fall skedde för nästan 20 år sedan) och att ha faktiska kunskaper, ex. kanske du har lärt dig mycket mer - genom arbete och självstuder. Om du vill testa vilka faktiska mattekunskaper du har, gå in på www.matteboken.se där alla mattekurser är upplagda för repetition och självstudier; du kan då testa dig själv - om du minns mer eller mindre från dina mattestudier.

    Anledning till varför du vill få tag på dina "gamla" gymnasiebetyg?
    Finns det någon speciell orsak till varför du just nu vill få tag på dina gymnasiebetyg? är det kanske så att du vill studera vidare? eller söker du jobb och vill för din CV veta vilka kurser du läste på gymnasiet? eller finns det någon annan anledning?

    • : Tack för snabbt svar! Ja, jag funderar på att studera vidare.
    • Anna : Se om du hittar dina betyg hemma - du borde ha fått Originalbetygen "i handen" när du slutade på gymnasiet. Om inte - se i BEDA, gemensamma betygsdatabasen - om din f d skola var sedan 1999 ansluten till BEDA; om inte - vänd dig till skolan och be att få kopior på dina betyg.
    • : Tack!