Linnea Maria
    Hej!
    Jag har jobbat som au pair i frankrike i ett år och lärt mig rätt bra franska. Jag studerade franska vid sidan av men har tyvärr inget diplom. Hur bör jag gå till väga för att ta reda på vilken nivå av franskakurs jag bör välja? Och kan jag söka även om jag inte har dokumentation över mina studier?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Jag undrar vad mål med dina studier i franska blir för dig?

    Det är givetvis bra att kunna språk men det är stor skillnad om du siktar på att bli lärare i franska på gymnasiet eller om du bara vill hålla språket vid liv för att det är roligt.

    Har du innan du åkte jobba i Frankrike läst franska och fått några betyg? I så fall kan du ta upp "därifrån" t.ex om du på gymnasiet fått godkänt i franska 3, kan du på komvux söka franska 4.

    Ett annat sätt är att be att på komvux göra nivåbedömningstest ...

    Tredje alternativ är att du anmäler dig till en prövning i franska, men här är det svårt att gissa vilken nivå som skulle passa dvs vilken kurs du skulle kunna klara prövning i. Men behöver du skaffa betyg i franska? Vad ska du med betygen till?

    Vi kan försöka plocka fram någon sida med självtest ...jag tror folkuniversitetet har haft självtester i språk på sin hemsida. Hör av dig och berätta mer om hur du tänker kring franska-studier!