Tet
    Jag har en fråga om den preliminära antagningen till gymnasiet. Jag har inte riktigt förstått hur "seriös" den är eller om den spelar någon roll (/vilken roll den spelar) för mig och mina möjligheter att komma in på en utbildning jag vill.
    När jag frågat vuxna har jag bara fått som svar "den preliminära antagningen är till för att skolor ska se hur många som vill söka till dem", men då tänker de väl bara på hur många som har dem som förstahandsval? Om jag inte har en viss skola som förstahandsval i den preliminära ansökningen, kan jag då flytta upp dem sedan den 16 maj?
    Det här med att alla andra val stryks om man kommer in på förstahandsvalet, gäller det det preliminära valet eller bara valet 16 maj?
    Jag har flera olika alternativ på olika program och skolor jag är intresserad av och har inte valt vilket av dem jag vill ha som förstahandsval, vilket jag vill ha som andrahandsval, osv. Går det att jag sätter dem i en slumpmässig ordning i den preliminära sökningen, och först när det är omvalsperiod 21 april-16 maj bestämmer mig för i vilken ordning jag vill söka till alternativen?
    De alternativ jag velar mellan är humanistiska programmet på två olika skolor, samhällsprogrammet på tre olika, samt estetiska programmet inriktning teater på typ fem olika skolor.
    Om jag sökt in till alla skolor som erbjuder estetiska programmet inriktning teater i min kommun (Stockholm), kommer jag att kallas till att göra ett intagningsprov på var och en av skolorna då, eller gör jag bara ett som sedan visas för alla skolors jurys? Förlåt om det är förvirrat formulerat, men jag förstår inte själv hur allting hänger ihop, i och med att jag inte bestämt mig för om jag vill söka till ett estetiskt program med intagningsprov eller ett "vanligt" som bara bedöms på betygen, och det är därför jag frågar.
    Väldigt tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tet!

    Läs på http://www.fragasyv.se/fragor/hur-viktig-aer-den-preliminaera-antagningen och återkom sen igen.

    Jag ska nu funder på om jag kan ge dig ett bättre svar än den på länken ovan.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Var i landet du bor - vilken stad? Och vilka skolor med Estetiska programmet vill du söka till? Detta frågar jag för att det kan vara ganska olika upplägg vad det gäller Auditions/uppvissningar - på olika skolor och väldigt stora skillnaden förekommer i olika län.

    Det är som det vanligaste är att man kallas till Auditions till den skola som man söker till i första hand och resultat (poäng) som man får från juryn gäller vid ansökan till samma utbildning även på andra skolor. Man brukar göra tre auditons och kunna få max 160 poäng på den första och max 80 på den andra och på den tredje - dvs sammanlagt 320 poäng. De "auditions"-poängen gäller inte vid ansökan till de utbilndingar där auditions ej krävs. Man kan, alltså, inte på det sättet få fördelar i konkurrensen till "vanliga utbildningar".

    Jag hoppas du fick nu svar - i alla fall - på en del av dina frågor.

    För att kunna ge dig ett bättre svar behöver jag veta till vilka skolor du tänker söka.

    Lycka till!

    ANNA