A
    Hej! På juristprogrammen tillämpas fyra betygsgrader, Underkänd (U), Godkänd (B), Icke utan beröm godkänd (BA) och Med beröm godkänd (AB). Jag undrar vad dessa betygsgrader innebär (BA och AB). Sedan undrar jag även hur viktigt det egentligen är med betygen efter att man har tagit juristexamen? Vad spelar det för roll om man får ett "B" och inte ett "AB". Bryr sig arbetsgivarna mycket om dem? Vad händer med alla nyexaminerade jurister med sämre betyg?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Det är klart bättre att ha högre betyg.
    Om hur enskilda arbetsgivare tänker är det väldigt svårt att sia om. En arbetsgivare kan anställa någon med lägre betyg i fall den personen har eller kan något som av vikt för arbetsgivaren (det kan t.ex. vara språkkunskaper i något språk, tidigare arbetslivserfarenhet, möjlighet och vilja att resa mycket i tjänsten, personlig och ambitioner mm).

    Du frågar om vad som händer med nyutexaminerade jurister med sämre betyg? Min gissning är att de söker olika jobb som t.ex utredare på Försäkringskassan, handläggare på Kronofogdemyndigheten, arbetsförmedlare, mellanchefer på diverse företag och organisationer eller söker studier /t.ex. kan man läsa pedagogik och bli behörig att undervisa i juridiska kurser på gymnasiet/, men jag råder dig kontakta http://www.jusek.se/Medlemskap/?kz_key=v2gkz1t1kz4644kzf14428836923kzf64699298243kzfejusek&gclid=CICd8afkiMgCFQblwgodM6IBbw (fackförbund som organiserar bl a Jurister) som troligtvis kan ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA