Catharina
    Hei!

    Jeg har en norsk kadidateksamen i Vernepleie. Dette er kun en norsk utbildning som ikke finnes i Sverige. Jeg har derfor spørsmål om det finnes fag/kurser som jeg kan ta for å til eksempel kunne jobbe som socialpedagog, arbetsterapeut eller lignende? Da dette er yrker som ligner Vernepleie.

    Jeg legger ved informasjon om denne utbildningen samt studieplan.

    http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Bachelor/Vernepleie/Programplan-for-Bachelorstudium-i-vernepleie-2017

    Ser frem i mot å høre fra dere.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Catharina,

    i Sverige tiIIhör yrket arbetsterapeut >> tiII de så kaIIade legitimationsyrken>>

    Det är därför Socialstyrelsen som bestämmer. Du måste ansöka om legitimation för att arbeta som Arbetsterapeut i Sverige.

    Soc.styrelsen svarar på din ansökan och du får veta om du direkt kan få legitimation, eller om du måste komplettera med kurser och/eller med praktik eller om det tyvärr blir så att de ej kan acceptera din utbildning och svarar i så fall att du måste läsa hela Arbetsterapeutprogrammet, från början, i Sverige.

    Läs mer om detta på https://legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-inom-eu-eller-ees/arbetsterapeut

    Liselotte

    Däremot är Socialpedagog>> ett "fritt" yrke, ingen legitimation krävs. Här är det varje arbetsgivare som själv bestämmer vem som får jobb. Du kan söka alla de jobb som du vill ha, som socialpedagog och vi hoppas du får flera olika jobberbjudanden, som du sedan kan välja mellan.

    Angående "liknande yrken" läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog - där alla "blåa ord" är klickbara länkar som leder till mer info.

    • : Hei, Liselotte!
    • : Tusen takk for gode svar!
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • Liselotte : LYCKA TILL! :) och du får gärna höra av dig framöver och berätta hur det går! :)
    • : Tusen takk! Det vil jeg absolutt gjøre :)
    Läs alla kommentarer