Linnea
    Hej,

    Jag har godkänd IB examen men vill utbilda mig till sjuksköterska där jag behöver har särsklid behörighet i Naturkunskap 2. För att ha fått denna behörighet hade ja behövt studera 2 av följande 3 på IB programmet: Biologi, Kemi, Fysik. Jag har bara studerat Biologi, och min fråga är nu om jag kan komplettera detta genom att plugga en kurs i bara fysik eller kemi för att få behörighet i naturkunskap 2 eller om jag behöver läsa hela naturkunskap 2 kursen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    hela naturkunskap 2 kursen är lika stor som en av kurserna Kemi1 och Biologi 1, och fysik 1a är en större kurs... alltså nk2 är en normalstor gymnasiekurs som på komvux läses på heltid på 5 veckor. Jag tycker du skulle vinna på att läsa naturkunskap 2. Alternativt kan du läsa kemi1 och fysik 1a.
    Volymen av studier Kemi1 och Fysik 1a är 2,5 ggr större än studier i Naturkunskap 2.
    Kursen Nk2 innehåller delar av kurserna kemi1, fysik1a och biologi1.
    Prata med SYV på komvux om du ändå känner dig osäker på hur du bäst blir behörig till sjuksköterskeprogrammet.
    Hälsningar
    Mikael