Karl

    Hej, gick samhällskunskap med beteende inriktining på gymnasiet. Gick ut 2017. pluggade för ungefär 1-2 år sen upp 4 ämnen för att få gymnasieexamen. Trodde då att jag hade 2400poäng och 2400 godkända och tänkte nu söka till en yrkeshögskola. Får som svar att idrott och hälsa tagits bort, så om jag fattar det rätt så måste jag läsa ett yttligare ämne, även fast jag fått godkänt i idrott och hälsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Karl; från 1 jan 2017 kan inte längre kursen Idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux p g a ändring i reglerna.
    Yrkeshögskola kan dock ta in även obehöriga. Det är givetvis bra att uppnå kraven och tar ut examensbevis, men du kan redan innan dess söka och komma in på en yrkeshögskoleutbildning.

    Vi rekommenderar alltid göra Planering mot examensbevis på komvux tillsammans med SYV på komvux.