Elev

    Hej, jag undrar hur länge man har idrott på estetiska programmet? Jag går bild och form 1a året. Blir lite förvirrad för folk säger olika... När jag läser om det står det bara att man har 1 år, och på min Vklass (skolsidan) står det att jag bara har idrott 1b fram till 10 juni 2020. Men min idrottslärare och de i klassen säger att de tror att vi har nästa år också? Kan annars skolan bestämma att ha 2 år fast man inte brukar ha det i estetiska, eller hur är det...? Det är nämligen väldigt jobbigt för mig att ha idrott och har kämpat för ett E detta år så skulle vara jobbigt att ha nästa år också... Tacksam för svar!

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    på alla nationella gymnasieprogram (inklusive Estetiska programmet - se gärna programplan för ES) läser alla elever en kurs som heter IDROTT OCH HÄLSA 1 som är en av de obligatoriska kurser. Man kan också välja läsa fler idrottskurser, men det är frivilligt. Om du inte valde läsa flera idrottskurser då är det endast den obligatoriska 100poängs kursen idrott och hälsa 1.

    Den kursen kan vara förlagt på ett år, 2 år eller 3 år. Oftast läser eleverna hela kursen (alla 100 undervisningstimmar) på ett år - och oftast är det under årskurs 1.
    Men det finns skolorna som av olika anledningar - schemaläggningsproblem, lärarbrist mm... - sprida lektionerna över 3 terminer eller under ännu längre tid. Det blir inte fler lektioner, utan de blir kortare eller ske mer sällan i så fall.
    Idrott och hälsa 1 är volymmässigt en "normalstor" kurs, precis lika stor som varje mattekurs eller varje språkkurs.

    Hur din skola valde att förlägga lektioner i idrott och hälsa 1 - bör du fråga på din skola. Fråga idrottsläraren, för hen bör veta när hen ska sätta betygen i kursen.