Gäst
    Undrar om någon kan svara på om det finns någon möjlighet alls för elev att kombinera IM - språkintrodukton med IM - yrkesintroduktion? I så fall finns någon skola i Stockholms eller Uppsala län som har BF eller VO som skulle finnas den möjligheten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, behörighet till yrkesintro inom IM>> är Kunskaper i svenska motsvarande åk6 i grundskolan + intresse för det aktuella yrket. Därför ser jag inga hinder för eleven, i fall hen har kunskaper i svenska (eller svenska som andraspråk) motsvarande godkänt betyg från vårterminen åk6 i grundskolan, att komma in på yrkesintro inom IM.

    På yrkesintro kan eleven läsa de kurser som hen vill läsa och behöver - bland annat svenska språket.

    Man behöver inte därför formellt sett "kombinera" - utan eleven kan i så fall "skrivas in" på yrkesintro och där görs det Individuell studieplan vilka kärnämnen eleven ska läsa, hur och var - om det är individuellt med läraren eller i en liten grupp eller om hen går iväg från yrkesintro till de lektionerna som hen behöver vara med på - som ges på samma eller på en annan skola inom Språkintro (skolorna kan ha avtal eller överenskommelser med varandra om att hjälpas åt med att ge undervisning till eleverna). Då är vi nu på frågan om var i Stockholm eller Uppsala som yrkesintroduktion mot BF>>> eller VO>>> finns.

    Det finns yrkesintro på Bruksgymn.>> mot Vård- och omsorgsprogrammet (individueIIt uppIägg) och mot Restaurang - GruppuppIägg. Det går bra att ta kontakt med deras SYV, som brukar träffa eIeven som söker yrkesintro för en Iiten "Iära känna varandra" besök på skoIan.