SYV

    Om man kommer in på IMV utan t ex engelskan, läser man då gymnasieengelska parallellt med grundskoleengelska? Eller kan det bli så att man inte läser gymnasieengelska alls under alla tre år (för att man t ex kommer från ett annat land där man inte läste engelska men bott för länge i Sv för att gå språkintroduktion) och får ta igen den på komvux efteråt? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lovisa!
    om en elev kommer in på IMV utan t.ex engelska, då är tanken att hen läser engelska på grundskolenivå tills hen får godkänt betyg "från vårterminen i årskurs 9 på grundskolan" (alltså uppnår den kunskapsnivån) och sedan bör eleven skrivas över till det nationella programmet inom vilket hen läser antingen endast engelska 5 (om det är ett yrkesprogram) eller engelska 5 och sedan 6 (om det är ett högskoleförberedande program). Utan godkänt betyg i engelska 5 går inte att ta ut examensbevis från yrkesprogram, och utan godkänd betyg i både eng 5 och 6 går inte ta ut examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram.
    Det är tufft att läsa flera främmande språk samtidigt; för vissa elever blir det så att de börjar läsa svenska och engelska samtidigt. Det går dock tyvärr inte att kringgå de reglerna som gäller för gymnasieexamen. Dock är det många ggr möjligt att antingen komplettera på komvux efter gymnasiet - mot examensbevis eller bli anställningsbar utan gymnasieexamen alternativt komma in på en annan eftergymnasial utbildning än den på högskola-universitet. T.ex kan yrkeshögskola anta sökande utan examensbevis och, beroende på vilken utbildning man vill läsa, kan det också gå att komma in utan att kunna särskilt mycket engelska.

    Och tillbaka till frågan om eleven som kom in på IMV utan engelska. Om hen inte blir godkänd i engelska grund, kan inte hen skrivas in på ett nationellt gymnasieprogram. Eleven kommer i så fall garanterat inte få ut examensbevis utan får i slutet av år3 - studiebevis. Om eleven kan tänka sig jobba inom något praktiskt yrke, kan det bli fördelaktigt att söka till ett yrkesprogram, där slipper hen tänka på engelska 6, utan det räcker med att få godkänt i eng 5 för att uppnå kraven för examensbevis. Senare i livet kan hen fundera på om hen vill anstränga sig för att uppfylla kraven för att komma in på någon form av högre utbildning men direkt efter gymnasiet kan hen börja jobba i "sitt" praktiska yrke.