Danielle
    Hej! Jag undrar om jag skulle få Inackorderingsbidrag om jag skulle vilja gå gymnasiet på flyinge med elitsatsning på häst?jag undrar Även om jag skulle få Inackorderingsbidrag om jag skulle vilja gå Sundsgymnasiet i Vellinge med inrikting häst?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Danielle,
    det är CSN /Central Studiestöds Nämnd/ som administrerar Inackorderingstillägg. Läs om det här http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg.

    Du kommer att ansöka hos CSN och det är de som beslutar. Reglerna finns på länken ovan. Om CSN kan göra undantag i vissa fall - är det också en fråga till CSN.

    Så som jag tolkar reglerna /med det är, som sagt CSN´s tolkning och beslut som gäller/ så får man ekonomisk hjälp i fall man läser Riksrekryterande utbildning på gymnasienivå alt. om man läser en "vanlig gymnasieutbildning" men som inte finns i den kommunen där du är folkbokförd.
    I vissa fall är det kommunen som står för en del av utgifterna - resor till och från skolan och hjälp med att ordna boende på skolorten (återigen OFTAST får man den hjälpen BARA om en likvärdig utbildning inte finns i den kommunen du är folkbokförd).
    När du kontaktar CSN med frågan om du kommer att få Inackorderingstillägg, uppge din folkbokföringsadress samt om utbildningar som du vill söka är Riksrekryterande eller ej och även om samma program och inriktning finns på hemorten. Utan att ha den info- är det omöjligt att svara på din fråga.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh
    Mikael SYV