Alexandra

    Hej Om jag går i NA programmet med inriktning NA kan jag nu byta från spanska 4 till naturkunskap 2 som individuellt val. Eftersom jag känner att spanskan blivit för svår. Även fast naturkunskap innehåller fysik 1, biolog 1 och kemi 1 som jag redan läst. Jag vill bara läsa den kursen så att jag inte får F i spanska.

    • Anna : Det kan vara viktigt att veta om du går år2 eller 3 på gymnasiet nu.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    naturkunskap 2 innehåller delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi1 och jag antar att du redan har godkända betyg i de kurserna... men, hur som helst, så kan inte betyget i Naturkunskap 2 ingå i examensbevis från Natur.vet.programmet.
    Om du kan byta till någon annan kurs från spanska 4, är en fråga som du behöver få svar på - på din egen skola... detta för att i vet inte vilka valbara kurser som just din skola kan erbjuda. Och i mitten på november kan det vara för sent att byta, oavsett vilken kurs du vill byta till. Eleverna som började läsa den kursen i augusti har nu läst i 3 månader och det gjorde inte du... Därför är det mycket tveksamt att rektor skulle bevilja ett sådant byte. Men fråga gärna på din skola. Prata med SYV-en. Var beredd på att du får svar att det inte är möjligt.

    Sammanfattning
    Nk2 kan inte ingå i exam.bevis från NA.
    Det är troligtvis för sent att byta, oavsett vilken kurs du vill hoppa in i.
    Du kan få ut examensbevis (och med det också bli behörig till högskoleutbildningar) med F i moderna språk -kursen.

    Om du går år2 på gymnasiet nu, så kanske det skulle gå att lösa det så här: om du kan få läsa en extrakurs under årskurs 3 (men det får inte bli Naturkunskap 2 ändå...) - så kanske det går att lösa på det sättet. Men det är endast om du nu går år2 och inte 3 på gymnasiet + det är inte elevens rättighet, så du kan inte kräva det, men du kan förslå det för SYV på din skola. Ytterst blir det upp till rektorn på din skola att besluta om.