Karolina
    En elev på skolan jag arbetar på har läst 200 poäng i sitt individuella val men har streck i ett av ämnena. Hon har även F i ett flertal andra ämnen och kommer inte at nå sin gymnasieexamen. Hon vill nu väldigt gärna läsa en till kurs som finns bland de individuella valen som hon finner intressant.
    Då hon har flera F får hon inte utöka vilket jag är medveten om.
    Men min fråga är då hon har streck i 100 poäng i sitt individuella val, har hon då rätt att läsa 100 poäng till eftersom hon aldrig riktigt närvarade på den kursen, eller räknas den kursen som att hon ändå har läst 100 poäng?
    Vill bara se så vi gör det korrekt om vi nekar henne att kursen.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!
    Om jag förstår dig rätt, så handlar det om en kurs som inte får läsas som Programfördjupande på det aktuella programmet.
    Jag antar att eleven har påbörjat åk3 nu. Det är ovanligt att elever läser båda Individuella val innan åk3, har hon läst dem under åk1 och 2?

    Om eleven får "streck" i en kurs, dvs inte F (som är betyg), då har hon inte tillgodoräknat sig de poängen och min tolkning är att hon har i så fall rätt att få läsa en 100 poängskurs som "ersättning för den kursen" där hon har "streck" i stället för betyg. Jag tycker därför ni kan gott och väl ge henne möjlighet att läsa den kursen.

    Det är annars en komplex situation kring den elevens studiegång, om jag förstår det rätt. Vill inte eleven gå om ett år? Om hon skulle nu flytta ner till åk2, kan rektor fatta beslut om individuellt anpassat program (oftast blir det så om man byter program och/eller inriktning). Jag skulle föreslå att det alternativet tas upp i samtal med eleven pga det är redan "känt" att hon inte kommer att kunna uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej,
    • : För att klaragöra har eleven redan gått om och hon har inget intresse för att få en gymasieexamen då eleven har över 1000 poäng F. Angående strecket eleven har så pratade jag nyss med skolverket och han där ansåg att eleven har tillgodoräknat sig betyget även om det är ett streck och eleven inte bör få läsa ytterligare en kurs i sitt individuella val. Alltså att hon redan har läst 200 poäng och att även strecket räknas in som en kurs. Jag känner mig fortfarande lite förvirrad angående om eleven har rätt att läsa 100 poäng till så jag får nog googla lite mer.
    • : Men tack för hjälpen och har du någon ytterigare tanke är du välkommen:)
    • Milla : Skolverkets svar ger er rätt att neka eleven. Men jag tycker att om det finns plats i kursen, så varför inte vara tillmötesgående? Eleven vill ju läsa den och eftersom det ändå inte blir Examensbevis utfärdat, kan ni bara ta med alla betygsatta kurser in i ett Studieintyg - där spelar det ju inte någon roll om den lästes som Individ.val eller som Utökad kurs... och ännu en tanke - eftersom eleven gick om ett år (antar att det var åk2 hon gick om) och fick LÄSA OM ALLA KURSER I ÅK2... så varför inte ge henne en extra 100 p. individuellt val som "hör till åk2" (hon gick ju om hela året och fick läsa fler än 2500 poäng). Varför det i så fall är förbjudet att läsa om även Individ.vals kurs? Mitt sätt att tänka gäller i fall ni vill gå eleven till mötes. I annat fall har ni nog formell rätt att neka (baserat på Skolverkets svar).
    Läs alla kommentarer