Yusuf

    Jag är en person som inte riktigt vet vad jag vill bli, men jag är intresserad av att läsa något inom ingenjörsprogrammet. Något som dock fångade min uppmärksamhet var ingenjörsprogrammet inom elektroteknik med automationsteknik som finns i Helsingborg. Tyvärr får jag inte lov att skugga där som man skulle göra på ett gymnasium. Därför ställer jag mina frågor här istället och undrar om någon kan berätta lite mer specifikt om programmet än den information som finns ute på nätet? Hur ser en typisk vardag ut på programmet, vad gör man, vad lär man sig? Är det mycket programmering (gillar ej programmering)? Är programmeringen uthärdlig? Är det betyg som gäller eller "godkänd respektive icke-godkänd"? Vad leder examen till? Hur går det till om man vill ta en magisterexamen om man känner för att lägga till 2 år och bli "civilingenjör"? Är arbetsmarknaden i balans? Jobbar denna typen av ingenjörer utomhus eller inomhus (tycker denna är viktig då jag föredrar att jobba inomhus)? Vad kommer arbetsuppgifterna främst bestå av? Vad är ingångslönen och hur mycket kan man förvänta sig efter 10 år? Vilka utvecklingsmöjligheter finns inom yrket?.....etc... Vänligen skriv så detaljerat som möjligt och berätta gärna mer än de frågor jag ställt. Jag vill verkligen få bästa möjliga helhetssynen för att göra ett ordentligt val till nästa höst. Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Yusuf;

    jag gissar på att du har frågat om möjlighet att vara "student för en dag" och tydligen fått Nej som svar, stämmer det? Har du frågat om du kan få kontakt med studerande-ambassadör? Har du kikat på om det finns t.ex facebook-sida för studerande på den utbildningen?

    lth.se/utbildning/elektroteknik-med-automation/porträtt finns det berättelser och också en film - om före detta studerande: vad de jobbar med idag...

    Angående möjlighet att vidareutbilda sig - läsa på avancerad nivå...
    ... nu finns det några masterprogram, t.ex det här programmet: lu.se/lubas/i-uoh-lu ... men vilka magister- eller masterprogram som kommer att erbjudas om 3 år, när du är klar med det 3-åriga högskoleingenjörsutbildningen, som du verkar vara intresserad av,  kan man idag ännu inte vara säker på.

    Som "allmän vägledare" som själv inte läste den utbildning som du är intresserad av och som inte jobbar eller har jobbat just specifikt med den utbildningen, så kan jag ju inte säga så mycket mer än att uppmuntra dig söka info på utbildningens egen hemsida; kontakta de som jobbar med den utbildningen eller läser den utbildningen och så kan jag också tipsa om att kika på några olika yrken:
    yrke/ingenjor-i-elektroteknik
    yrke/högskoleingenjör
    yrke/civilintenjör

    Vidare vill jag påtala om att du är fortfarande mycket ung, 19 år - och om du är osäker i frågan om en eftergymnasial utbildning, så kan du kanske försöka jobba ett tar - kanske ett eller 2 år - för att söka utbildning lite senare. Det kan många ggr vara en stor fördel att ha skaffat sig arbetslivserfarenhet innan man ger sig in i en längre högre utbildning.

    Jag vill också påminna om att utbildningar på eftergymnasial nivå finns inte endast på högskolor-universitet. Kika till exempel på några Yrkeshögskoleutbildningar:
    ^sbro-kursgard/asbro-projektledare-elkraft-distans
    sti-stockholms-tekniska-institut/sti-ingenjoer-jarnvag
    sti-stockholms-tekniska-institut/projektledare-elinstallation
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjor-gbg
    teknikhogskolan/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    xenter-botkyrka/elkonstruktor-xenter-tumba-distans
    campus-nykoping/projektledare-elteknik
    utbildning/nackademin/devops-integrerare
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjor-orebro
    yrkeshogskolan-i-halmstad/automationsingenjor-i-mekatronik
    utbildning/nackademin/elkraftingenjör
    utbildning/nackademin/elingenjor-konstruktion-nackademin-stockholm
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/elkonstruktör