Sofia

    Hej! Jag har några frågor: 1. Jag vill bli inköpare inom modebranschen men går det att jag först går utbildning för inköpare allmänt och sedan specialiserar jag mig inom mode? Tänker att det är smartast att vara inköpare allmän i grunden istället för endast inköpare inom mode i grunden, alltså i en särskild branch. Kan ju hända att jag ändrar mig och vill jobba som inköpare inom en annan branch senare och då har jag väl det svårt att få jobb eftersom jag endast är specielliserad som inköpare inom en viss branch? 2. Vilka program på universitet i Sverige kan man gå om jag vill bli inköpare och även inköpare inom mode? Ge även gärna förslag på universitet! 3. Vad heter programmet utomlands om man vill bli inköpare? Har nämligen funderingar på att studera utomlands. Vet redan att man ska gå "fashion and business" om man vill bli inköpare inom mode.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Sofia,

    det är smart att gå utbildning i samma land, där man senare vill arbeta - för att lagar och villkor är olika i olika länder. Svenska arbetsgivare känner /och litar på/ de svenska utbildningar mer än de utländska utbildningarna; därför är det ofta lättare att i Sverige få jobb med en svensk utbildning. Om du vill jobba utomlands, är det bättre att försöka gå utbildning i den landet där du vill jobba sen.

    Ang. svenska utbildningar - tips! kika även på Yrkeshögskola, ex. https://www.yhguiden.se/utbildning/nbi-nordic-business-institute/inkop-supply-management-malmo

    Utbud till hösten 2018 på högskolor/universitet kommer att fastställas till 15 mars. Nu kan man på www.studera.nu se - alla de högskoleutbildningar som finns på svenska högskolor/universitet ... men säker på vad som kommer att bli sökbart kan man endast 15 mars, som tidigast.

    Att du tänker på att skaffa dig utbildning som INKÖPARE som grund och inte specialisera dig just mot Mode-branschen är smart; det är precis som du skriver kan bli så att du kommer att jobba som inköpare inom någon annan bransch.

    Hälsningar

    Daniel