Elev
    Hej!
    Ska plugga civilekonomprogrammet senare och mitt mål är för tillfället att i framtiden jobba som börsmäklare. Enligt flertal sidor står det att de flesta börsmäklare har examen i civilekonomprogrammet men har ännu inte hittat någon sida som berättar mer specifikt om vilken inriktning (företags- elr. nationalekonomi) man bör välja inom programmet. Jag vill helst plugga nationalekonomi då jag tycker det verkar mest intressant men samtidigt vill jag även välja den inriktning som passar bäst för att bli just börsmäklare.
    Vet ni därför möjligtvis om det är mer passande att ta företagsekonomi respektive nationalekonomi som fördjupning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    En börsmäklare (eller aktiemäklare som är ett annat namn på samma yrke) är oftast anställd på en mäklarfirma eller bank. Mitt förslag är därför att du frågar på mäklarfirmorna och på banker - vilken utbildning de önskar att man ska ha för att de skulle vilja anställa en som börsmäklare. Det är ju arbetsgivare som bestämmer i den frågan, så därför är det rimligt att fråga just arbetsgivarna, tänker jag.