Hanna
    om man redan går ett program på universitetet och har en termin med många valbara kurser kan man då söka ett annat program på ett annat universitet eller högskola för att kunna läsa vissa kurser hos dom men ändå stå kvar på det ursprungliga programmet? planerar att läsa en obligatorisk 7,5 hp kurs till hösten i det programmet jag redan läser och läsa övriga kurser på ett annat program. Kommer därmed inte läsa mer än 45 hp oavsett.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,
    Antagning.se kan anta till max 45 högskolep. per termin, men man har också platsgaranti på kurser inom programmet - dvs det finns folk som läser ett program på heltid och söker ett nytt program som också är på heltid + även andra kurser på halvtid och kommer in på 45 hp Nya kurser + läser de sina "gamla" 30 hp också, inom sitt program... hur de hinner och orkar, förstår inte jag. Men formellt sett går det.
    Alltså du har platsgaranti på kurser inom ditt program som är på heltid, 30 hp. Du kan också söka nya utbildningar och kan bli antagen till 45 hp /som max/ inom nya utbildningar - per termin.
    För mer info - var god kontakta www.antagning.se - för att det är deras regler och de gör antagning till högskoleutbildningar.
    Hälsningar
    D: