Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag är inte säker att jag helt och hållet förstår din fråga. Din fråga gäller (hur som helst) kandidatprogram och studier på universitetsnivå i ämnena biologi/molekylärbiologi och/eller samhällsvetenskap och vi här på FRåGA SYV har tyvärr inga egna experter inom de områden. Jag vill därför råda dig att söka svar hos studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges på de svenska högskolor och universitet.
    Allmänt gäller: "Inspark" i studiesammanhang brukar ofta betyda frivilliga och roliga arrangemang/event i samband med början av utbildningen. Alla som är antagna till utbildningen (om "inspark" organiseras av studentföreningen eller av de äldre studerande på samma utbildning) bör kunna delta och ingen behöver bli lämnad utanför, tycker jag. Information om Inspark för nya studenter brukar kunna hittas på lärosätets egen webbplats/hemsida och det är vanligt att informationen se ut så här: "För dig som börjar en utbildning hos oss så ordnar vi tillsammans med Studentkåren en inspark under de första veckorna på terminen."
    Hänvisningar:
    www.studera.nu - lärosätenas gemensam webbplats
    www.antagning.se - de sökbara högskole-universitetsutbildningar på de svenska lärosäten
    www.framtid.se/studier/universitet-hogskola - allmän information om studieformen Universitet & Högskola, i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare