Ronja
    Hej,
    Jag är nu sugen att plugga till mitt drömyrke journalist. Men jag har inte betyg i Engelska 6 från gymnasiet. Jag har alltid haft svårt med engelska och sedan är lite rädd att jag ska misslyckas och inte få den hjälpen jag behöver. Är engelska 6 ett krav när man ska plugga vidare till högskola? Och vad finns det för alternativ för mig?

    Vänliga hälsningar Ronja

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,
    utan godkänt betyg i engelska 6 är du tyvärr obehörig till högskoleutbildningar i Sverige.

    Journalist är dock ett yrke som inte nödvändigtvis kräver just högskoleutbildning; och att man har högskoleutbildning i journalistik garanterar inte att man får uppdrag som journalist.

    Andra utbildningsformer där man kan utbilda sig inom journalistik:
    Inom Yrkeshögskolan erbjuds vissa utbildningar inom mediaområdet, utifrån arbetsgivarnas behov av en viss kompetens som efterfrågas lokalt. Utbildningarna är oftast ett till två år långa.

    Ett antal folkhögskolor utbildar journalister. Ofta är utbildningarna på ett eller två år och specialiserade mot till exempel radio eller foto.

    Ett stort antal fristående utbildningsanordnare erbjuder utbildning inom medieområdet. Kontrollera vad som gäller för rätten till studiemedel för dessa utbildningar.

    Relevanta utbildningar kan även finnas inom KKU.

    Kika på några Yrkeshögskoleutbildningar:
    hermods-yrkeshogskola/teknikinformatoer
    gtv-gamleby/tv-produktionsspecialist

    Vissa yrkeshögskoleutbildningar kräver (för behörighet) bl.a eng6 godkänt betyg, som t.ex utb.du ser nedan, men... yrkeshögskola kan göra undantag och ta in obehöriga:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare

    Du kan söka till yrkeshögskola, folkhögskolor, KKU, privata utbildningar och samtidigt försöka läsa upp engelska 6 på komvux. Om du inte får godkänt betyg i eng6, kan du inte komma in på Högskola eller Universitet i Sverige, tyvärr.