Ida
    Jag har tänkt mycket på IB undervisningen men inte fått så mycket fakta av skolans SYV som jag känner att jag behöver, så jag undrar, hur fungerar IB och räknas det som en riktig gymnasie utbildning? finns det några nackdelar med att välja IB, vilka isåfall? kan det förekomma motgångar senare i livet (ex högskola och universitet) om man gått IB och inte ett vanlig svenskt gymnasieprogram?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    bra information om IB finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Det är ett riktigt gymnasieprogram, men undervisning är på engelska - på gott och ont, dvs jättebra om man tänker läsa vidare på engelska och mindre bra om man tänker läsa vidare på svenska.

    De stora fördelar är att man tränar engelska intensivt i tre år, att det är mycket lättare att söka till College och Universitet utomlands efter IB;
    nackdelen är att undervisning är på engelska och i fall man vill läsa en eftergymnasial utbildning på svenska, kan det bli svårt att hänga med - speciellt i början.

    Du blir behörig att söka "vanliga" svenska högskole- och universitetsutbildningar efter IB.
    Det finns eftergymnasiala utbildningar med undervisningsspråk engelska även i Sverige, t.ex. några Yrkeshögskoleutbildningar inom IT-Data https://www.hyperisland.com/programs-and-courses
    eller ett antal utbildningar på Chalmers Tekniska högskola http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?hogskola=17

    Jag hittade 31 IB utbildningar som tar in till åk1 dvs som är sökbara i år och du kan se alla presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?program=17&page=1
    Det finns inte någon Riksrekryterande IB, dvs man söker till den, som finns i ditt län.

    Läs om IB på länken som jag skickar i mitt svar nu, gå på öppet hus och/eller provgå en dag på IB och återkom sen - berätta hur tankarna går. Vi skall försöka hjälpa dig att bestämma dig, vi finns här för dig!
    Hoppas att mitt svar blir till hjälp i din studieplanering!
    Mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det står ju att man måste ha bra betyg i engelska, vilket man kan förstå! Men jag har haft A i engelska hela mitt liv men nu har vi bytt engelska lärare så jag fick bara ett D, jag kan säkert fixa upp det till ett C eller B till sommaren men om jag inte kan det, vad tycker du jag ska göra? Kan jag visa mina gamla betyg för gymnasieskolan eller typ göra ett engelskaprov eller så för att "bevisa" att jag är bättre? Eller kan man komma in på ett C i engelska? Jag bor i Helsingborg så det blir ju International School of Helsingborg för det finns ingen annan i närheten med IB program. Ska jag mejla de och fråga kanske? Tack så jätte mycket för din hjälp tidigare iallafall! Har fått så mycket mer fakta om IB nu och det är verkligen något jag vill satsa på, för att plugga utomlands på universitet/högskola har jag velat göra hela tiden och IB är nyckeln till det ju kan man säga.
    • Mikael : Jag skriver svar till dig nu.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Det är ett mycket bra förslag du har att ta kontakt med gymnasiet. Fråga om test i engelska. Det är viktigt både med betyg och med de faktiska kunskaperna för att det är bara första steget att komma in men sedan måste man faktiska hänga med i undervisningen på ett hyfsat sätt och för det krävs viss nivå på engelska. Än finns det tid innan nästa läsår och försök läsa så mycket engelska du kan på olika sätt, inte bara i skolan. Med vänlig hälsning, Mikael syv