Milla SYV på FrågaSYV

    Allt som oftast hittar elevens vårdnadshavare bostadslösningar. För mycket speciella Rekryteringsutbildningar brukar skolorna försöka hjälpa till men ngn allmän rätt att bo på Internat finns tyvärr inte.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T,
    i Lund finns det 20 gymnasieskolor. Listan på gymn.skolorna i Lund finns på gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Lund
    *****
    De mycket "speciella"/unika utbildningar*** som finns endast på en eller på några få gymnasieskolor... det nämner Milla SYV i sitt svar till dig - finns, enligt vad vi vet,  bl.a på följande gymn.skolorna I Lund:
    NIU, Nationellterkända idrottsutbildningar i flera sporter & utb. på naturvet.programmet på Polhemskolan
    Riksrekryterande språkutbildning på Humanistiska programmet på katedralskolan-lund
    Riksrekryterande spetsutbildning i Musik på gymnasieskolan-spyken
    Riksrekryterande spetsutbidlningar i Dans och Musik på Lunds-dans-och-musikalgymnasium

    *** - är det en sådan "mycket speciell utbildning" som ej finns på hemorten - brukar det i alla de flesta fallen lösa sig även med boende, om eleven har lyckats att konkurrera in sig på en utbildningsplats, men någon automatisk garanti på att få boende finns tyvärr inte, precis som Milla SYV har redan svarat till dig.