Hej Lovisa,
    jag tror eleven blir kallad till inträdesprovet. För det första, så är det betygen som kommer finnas i elevens slutbetyg från grundskolan som gäller vid ansökan till gymnasiet och de blir satta sent på våren...
    För det andra, så tror jag inte att personal på gymnasiet har tillgång till elevens terminsbetyg på grundskolan.
    Och för det tredje, så kan det hända att eleven kan komma in på IMV, programinriktat val som numera får anordnas även på högskoleförberedande gymnasieprogram; detta i fall eleven blir obehörig på de betygen som kommer finnas i slutbetyget från grundskolan.
    Men du får gärna kontakta både gymnasieantagningskansliet och de ansvariga på just den gymnasieskolan som frågan gäller. Får du svar där som motsätter det som jag svarar dig nu, hör gärna av dig i så fall. Vi på FRåGA SYV är (tyvärr) inte allvetande och kan också behöva lära oss mera! Dessutom, kan undantag finnas... Även om det brukar vara på ett visst sätt (som oftast) så kan det i vissa fall bli annorlunda. :)