stefan
    Hej! Om man valt en impro plats precis före en yrkesintroduktion på samma skola/inriktning, kan man tacka nej till
    den högre impro platsen om man ångrar sig efter det slutliga valet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan!

    Gymnasieskola är frivillig och man kan alltid tacka Nej till erbjuden plats, men det betyder - tyvärr - inte att man per automatik får en annan plats (som ersättning). Det kan gå att få en annan plats men det finns inte några 100%-tiga garantier att få plats där man vill få plats.

    Det är bäst att försöka bestämma sig och ordna sina val i just den ordningen som man vill komma in på utbildningar. Det kan bli så att man kommer in på ett lägre prioriterat alternativ. Vi rekommenderar inte att man tackar Nej till en erbjuden plats (för att man har i så fall ingen plats) - men i fall man absolut inte kan tänka sig gå på den utbildningen där man fick plats, finns det inget annat att göra än att tacka Nej och hoppas att man kan få en annan plats, som man vill ha.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla : Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar i din kommentar. Förhoppningsvis kommer det att finnas ledig plats som önskas, men det finns inga garantier. Pga gymnasiet inte är obligatorisk. Men kommunerna försöker lösa situationen och på yrkesintro kan eventuellt möjlighet finnas att utöka antal platser - med en plats i alla fall. Dessutom, brukar elever från den egna kommunen prioriteras till platserna på yrkesintro, framför "andra elever", som inte är från den egna kommunen - detta gäller i första hand på kommunala skolor. Är du osäker, vänd dig till skolans SYV eller till Antagningskansliet direkt.